
Media and Civil Society in Russia 



STIFLING THE PUBLIC SPHERE: Media and Civil Society in Egypt, Russia, and Vietnam2

STIFLING THE PUBLIC SPHERE:  
MEDIA AND CIVIL SOCIETY IN RUSSIA
Maria Snegovaya

I. Overview
The expectations of the “end of history” that appeared after the Third Wave of global democratization, which 
culminated in the collapse of the Soviet Union in 1991, are now understood to have been premature. According 
to the most recent edition of Freedom House’s Freedom in the World report,1 democratic ideals today are under 
the greatest threat they have faced in 25 years. The countries with declines in freedom have outnumbered 
those with gains in each of the past nine years. But 2014, the year covered by the 2015 report, was particularly 
grim: political rights and civil liberties declined in 61 countries, and improved in only 33.

Russia has played an important role in these democratic setbacks. According to Freedom House, the country 
has been on a downward spiral since the early 2000s. It has received a Not Free status each year since the 
2005 edition of Freedom in the World,2 and over the last 15 years, its civil liberties indicators have deteriorated 
due to expanded state control over the media, a dramatically increased level of propaganda on state-controlled 
television (which remains the primary source of information for 90 percent of Russians),3 and new restrictions 
on the ability of some citizens to travel abroad, among other factors.

However, the most radical changes arguably occurred during the summer of 2012, following large 
antigovernment protests that began in late 2011 and Vladimir Putin’s return to the presidency in May 2012. 
Significant developments included the enactment of the “foreign agents” law, which stigmatized civil society 
organizations, and a crackdown on Russia’s few remaining independent media outlets. Internet freedom 
was also attacked more severely starting in 2012, with increasingly restrictive legislative measures, expanded 
content blocking, and enhanced state surveillance capabilities.

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

2000 2002 20042001 2003 2005 2006 2008 20102007 2009 2011 2012 2013 2014 2015

Year

Pr
es

s 
Fr

ee
do

m

Dmitri Medvedev becomes President; �
Vladimir Putin becomes Prime Minister

Vladimir Putin 
returns to the 

Presidency

Russia invades 
Ukraine

Media Freedom in Russia 2000-2015

Data from Freedom House, Freedom of the Press (New York: Freedom House), editions 2000 through 2015. Scores have been inverted so that a score of one hundred is 
“most free” and a score of zero is “least free.”



STIFLING THE PUBLIC SPHERE: Media and Civil Society in Egypt, Russia, and Vietnam NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY | INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES 3

Another threshold was crossed in 2014, when Russian forces invaded Ukraine. The attack symbolized an open 
abandonment of the quasi-democratic camouflage that had allowed electoral autocracies like Russia to survive 
in the post–Cold War world.4 The military action was accompanied by an unprecedented wave of propaganda 
and growing suppression of dissent within Russia.

The scale of the propaganda campaign is evident in the increased state spending on official media enterprises. 
Despite international sanctions, falling oil revenues, and a weakening currency, the Kremlin raised allocations 
to its array of outlets for the 2015 budget, in some cases by as much as 30 percent over the amount for 2014.5

II. Three Distinctive Features of Russia’s Media Control
The pattern of media control in Russia has three distinctive features: selectivity and strategic uncertainty in 
the censorship regime, the use of propaganda tools to reshape rather than completely control the media 
narrative, and an emphasis on legal and economic methods to suppress or co-opt independent voices.

A. SELECTIVITY AND STRATEGIC UNCERTAINTY IN THE CENSORSHIP REGIME

Although some analysts have attempted to do so,6 censorship in today’s Russia cannot be compared to the 
totalitarian practices of the Soviet Union. The Putin regime tends to implement repression on a selective basis, 
targeting certain media outlets or individuals in order to motivate self-censorship among the rest.

The contemporary Russian regime is hardly alone in taking this approach. In the changing environment 
of the late twentieth century, mass repression became extremely costly for dictators and thus unlikely to 
be employed against a docile population.7 In addition, overreliance on the armed forces and the security 
apparatus to sustain autocratic rule made dictators increasingly vulnerable to coups.8 As a result, “aside from 
outliers such as Cuba, North Korea, and Turkmenistan, today’s authoritarian regimes don’t seek total media 
domination. Instead they opt for ‘effective media control’—enough for them to convey their strength and puff 
up their claims to legitimacy while undermining potential alternatives.”9

Percent of Poplulation

Television

90%

Acquaintances

25%
Online

Publications

24%
Newspapers

19% Radio

18%

Social Networks

15%
Magazines

5%

Use of News Sources in Russia 2014

Data from the Levada Center in March 2014, “Российский Медиа-Ландшафт: Телевидение, Пресса, Интернет,” [Russian Media Landscape: 
Television, Press, Internet] (Moscow: Levada Center, 2014).



STIFLING THE PUBLIC SPHERE: Media and Civil Society in Egypt, Russia, and Vietnam4

The existence of the “effective media control” strategy in Russia is apparent from the fact that multiple civic 
freedoms persist, though with constraints. The Internet is still relatively free, even after the Kremlin took a series 
of steps to increase control over the online sphere in 2012, in advance of the Sochi Olympic Games in February 
2014, and throughout the ongoing crisis in Ukraine.10 Similarly, several independent media outlets—such as the 
television channel Dozhd (TV Rain), the radio station Ekho Moskvy, and the business daily Vedomosti—continue 
to convey viewpoints that differ from those of the Kremlin.

In the past, periods of state pressure on alternative media have come after military conflicts, like those with 
Georgia and Ukraine, or unfavorable domestic developments for the regime, such as antigovernment protests 
or worsening economic conditions.11 Typically, after a crackdown passes, the surviving media continue to 
operate and some new enterprises emerge to replace those that were destroyed. Nevertheless, the overall 
trend is clearly negative, with fewer and fewer independent outlets emerging from each round of repression.

The strategy of selective repression was pioneered decades ago by the Chinese Communist Party as it 
sought to build a more open economy while maintaining political control.12 Rather than engaging in Soviet-
style mass repression, China’s rulers deliberately used selective enforcement to create uncertainty as to the 
boundaries of acceptable speech and media coverage, prompting journalists and activists to curb their own 
criticism of the authorities. Russian authorities might have learned the idea of selective censorship from their 
Chinese counterparts, who practice erratic punishment of individuals and corporations.13 For example, if two 
publications publish articles criticizing the same corrupt authorities, Chinese censors may ban one publication 
rather than both of them and thereby foster uncertainty in the minds of journalists.

Examples of strategic uncertainty in contemporary Russia include the recent case of Svetlana Davydova. A 
housewife from the town of Vyazma, she was initially detained in January 2015 on charges of high treason for 
informing the Ukrainian embassy that troops based in her town might be deployed to Ukraine. The charges 
were eventually dropped, but the high-profile case likely served its purpose as a deterrent to others who 
opposed Russia’s military involvement in Ukraine. That the Kremlin hoped to suppress such views was later 
confirmed by Putin’s May decree declaring that information on all Russian military deaths—even during 
peacetime—would be considered a state secret.14 The move meant that journalists and activists who discussed 
casualties in eastern Ukraine could face up to seven years in prison.

Similarly, a number of prohibitive laws adopted by the State Duma in recent years feature deliberately vague 
wording, which allows for multiple interpretations and gives the authorities freedom to inflict punishment at 
their discretion. In the above example, Davydova was charged on the basis of November 2012 amendments 
to the criminal code, which broadened the definition of “high treason” to include the “provision of financial, 
material, advisory and other assistance” to a foreign state or international or foreign organization. But under 
such a definition, even a mundane newspaper interview may constitute “high treason.” Other broadly worded 
pieces of legislation include recently adopted laws on extremism, inciting hatred, offense to religious feelings, 
distortion of World War II history, and the registration of “foreign agents.” While systematic enforcement of 
such laws is unlikely, their selective application enables the authorities to apply severe and discretionary 
punishments to opponents of the system. For instance, the Kremlin has avoided jailing the well-known 
opposition leader Aleksey Navalny, while issuing harsh prison sentences to his brother and other, less 
prominent regime opponents.



STIFLING THE PUBLIC SPHERE: Media and Civil Society in Egypt, Russia, and Vietnam NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY | INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES 5

The system of selective repression and strategic uncertainty provides several clear advantages over traditional 
mass repression. First, as noted above, it is much less costly: mass repressions require the maintenance 
of a pervasive security apparatus to effectively eliminate all public dissent. Under contemporary economic 
conditions, which require societies and international borders to remain relatively open, mass repression might 
be almost impossible to implement fully. By contrast, the arbitrary jailing of a single person can intimidate 
hundreds of thousands of others into controlling their own words and actions. Second, a complete clampdown 
on critical viewpoints, even it were possible, would endanger the regime by cutting off important safety valves 
for the expression of public frustrations. Third, strategic uncertainty allows the authorities to backtrack in 
case of overreach. This benefit is especially obvious in Russian policy on Ukraine. By not acknowledging the 
presence of the Russian troops in the country, the Kremlin allows itself (and its opponents) a greater number 
of exit options, whereas admitting to Russian involvement could force international institutions to impose more 
severe punishments and even lead to full-scale war.15 

B. MODIFYING RATHER THAN CONTROLLING THE NARRATIVE

As Peter Pomerantsev has stressed,16 today’s Russian regime also differs from the Soviet system in that it does 
not attempt to quash unfavorable information by completely eliminating the source, preferring instead to 
reshape the narrative. Again, the change is related to the new global conditions that followed the Third Wave of 
democratization. Autocrats perceived a need to boost their domestic and international support by selling their 
political systems at home and abroad, guided by “the belief that whose story wins may be more important than 
whose army wins.”17

Pomerantsev quotes from a Russian manual called “Information-Psychological War Operations: A Short 
Encyclopedia and Reference Guide,”18 which emphasizes the importance of information warfare and 
summarizes its key principles. These include the notion that information weapons should act “like an invisible 
radiation” upon their targets, so that the population is not aware of the effect and “the state doesn’t switch on 
its self-defense mechanisms.” Moreover, unlike in a “normal war,” victory in information war can be partial, as 
“several rivals can fight over certain themes within a person’s consciousness.”

Indeed, on the international level, Russia’s state media outlets often portray themselves as merely providing 
an “alternative” viewpoint on world events. Margarita Simonyan, editor in chief of both RT and the Rossiya 
Segodnya media group, has been quoted as saying that “there is no such thing as objective reporting.” Rather 
than completely dominating the information space, the Kremlin’s propagandists appear content to muddy the 
waters.

The logic is as follows: When fake news is created, many journalists who are taught to report both sides will 
have to repeat the assertion, and public opinion will shift toward the false reality, as the audience typically 
believes that “there is no smoke without fire.” In one notorious example of this process, Russia’s Perviy Kanal 
(First Channel) broadcast a fake report claiming that a boy in the Ukrainian town of Slovyansk had been 

“...a number of prohibitive laws adopted by the State Duma in recent years feature 
deliberately vague wording, which allows for multiple interpretations and gives the 
authorities freedom to inflict punishment at their discretion.” 



STIFLING THE PUBLIC SPHERE: Media and Civil Society in Egypt, Russia, and Vietnam6

crucified by the Ukrainian army. The piece featured a supposed interview with the child’s mother.19 Although 
investigations by other outlets found no evidence to support the story, Perviy Kanal never acknowledged 
its mistakes or apologized for fabricating the report.20 Even if such stories are methodically debunked, news 
consumers are not always aware of the corrections, and the falsehoods have a cumulative effect on public 
perceptions.

Importantly, however, the “shaping narratives” approach is directed primarily toward foreign audiences. It works 
particularly well in the democratic world, not only due to the fact that journalists are expected to acknowledge 
alternative (including official Russian) views, but also because it fits some domestic political sentiments, 
including skepticism about the objectivity of mainstream media. Within Russia, meanwhile, the Kremlin goes to 
greater lengths to control the narrative by drowning out or silencing independent voices. 

Analysts describe Russia’s current disinformation campaign as the 4D approach: “dismiss,” as Putin did for over 
a month regarding the obvious fact that Russian soldiers had occupied Crimea; “distort,” as with the fabricated 
story about the crucified boy; “distract,” as Russian media did with alternative theories about the destruction of 
Malaysia Airlines Flight 17 over eastern Ukraine; and “dismay,” as Russia’s ambassador to Denmark did in March 
2015 when he threatened to aim nuclear missiles at Danish warships if Denmark joined NATO’s missile defense 
system.21 While Pomerantsev emphasizes the novelty of such disinformation strategies, they are hardly different 
from the doctrine utilized in the West by the Soviet Union, and fairly consistent principles can be traced through 
the work of Soviet and post-Soviet scholars on the subject.22 

Arguably, the main difference between the Soviet and contemporary disinformation strategies is the emergence 
of the Internet, which provided wider and faster access to different audiences and allowed the state to multiply 
the variety of its disinformation approaches. Paid Internet “trolls” and “bots” play a unique role in this area. The 
first term refers to people in online discussion forums who try to derail conversations with indecent comments, 
spread misinformation, and steer online discourse with pro-Kremlin rhetoric. By contrast, “bots” are people or 
programs that engage in mass distribution of short, sometimes identical, messages. 

According to investigations by several independent Russian and foreign journalists, one of the major suppliers 
of Russian trolls is a firm called the Internet Research Agency, based in a St. Petersburg suburb, that employs 
hundreds of people across Russia. Each person hired by the company is expected to leave dozens of 
comments daily on various online publications, articles, and blogs, pushing views on a shifting range of topics 

“Internet researcher Lawrence Alexander this year uncovered an apparent bot network of 17,590 pro-Kremlin Twitter 
accounts, over 90 percent of which had no registered location, time-zone information, or Twitter favorites.”



STIFLING THE PUBLIC SPHERE: Media and Civil Society in Egypt, Russia, and Vietnam NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY | INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES 7

depending on the news agenda.23 The campaign is allegedly orchestrated by the Kremlin. The fake user 
accounts rarely if ever interact with other users through replies or mentions, and the quality of the posts is 
often poor, with many trolls using recognizable nicknames and making typical Russian mistakes when writing 
in foreign languages. At the same time, the effort is massive. Internet researcher Lawrence Alexander this year 
uncovered an apparent bot network of 17,590 pro-Kremlin Twitter accounts, over 90 percent of which had no 
registered location, time-zone information, or Twitter favorites.24 

C. LEGAL AND ECONOMIC METHODS OF CONTROL

Another distinctive characteristic of the Kremlin media control strategy is the importance of legal and economic 
methods in co-opting or weakening independent media outlets. In their book on Putin,25 Fiona Hill and Clifford 
Gaddy stress his tendency to use formal documents to justify his actions, and there is some truth to the 
observation that the Kremlin often tries to hide behind legal rules while pursuing its political agenda. In what 
could be viewed as an extension of this pattern, whenever possible the leadership attempts to buy and tame 
independent media outlets rather than engaging in a direct crackdown.

An independent outlet typically comes under threat as soon as it reaches over one or two million people, 
though the threshold was probably tightened after the 2011–12 opposition protests. The authorities’ 
assessment of the threat fluctuates as each wave of repression comes and goes.

The regime occasionally perpetrates direct attacks on the journalists it finds particularly troublesome. For 
example, in 2014 Pskov journalist Lev Shlosberg was severely beaten after his paper reported about the 
burials of Russian soldiers allegedly killed in Ukraine,26 and BBC journalists were attacked and had their camera 
equipment smashed in Astrakhan while investigating a similar story.27 More than two dozen journalists have 
been killed in connection with their work during Putin’s rule, according to the Committee to Protect Journalists. 
Still, the regime tends to avoid direct violence if it can accomplish its aims by utilizing some mix of legal and 
economic pressure. 

First, each wave of repression is preceded by the emergence of increasingly restrictive laws, such as the 
“foreign agents” law or new penalties for “extremism.” Second, if an outlet fails to self-censor in the face of 
such legal threats, the Kremlin attempts to replace the editor in chief or director with a more loyal figure. This 
strategy has been tried with major news outlets including RIA Novosti, Gazeta.ru, Kommersant, Lenta.ru, Ekho 
Moskvy, RBC, and Nezavisimaya Gazeta. Yandex, a homegrown Internet search engine, might also come under 
pressure.28

Third, the authorities can engineer the purchase of the targeted outlet by a more loyal owner—a tactic used 
repeatedly since the 2001 crackdown on then independent television station NTV. Later victims included 
Izvestiya, Kommersant, St. Petersburg’s Fontanka.ru, and now potentially Vedomosti, as the Finnish company 
Sanoma recently sold its stake in the paper to a Russian businessman, Demyan Kudryavtsev. The move came 
after the October 2014 passage of a law limiting foreign ownership stakes in Russia media to 20 percent by 
2017, which could lead the remaining foreign owners of Vedomosti and other outlets, like Forbes Russia, to sell. 
Even social-media companies have been subjected to co-optation through forced ownership changes. Mail.ru, 
owned by pro-Kremlin billionaire Alisher Usmanov, increased its stake in the popular social network VKontakte 
after the original owner, Pavel Durov, left Russia under pressure in 2014. 

http://www.gazeta.ru/
http://lenta.ru/
http://www.fontanka.ru/
https://mail.ru/


STIFLING THE PUBLIC SPHERE: Media and Civil Society in Egypt, Russia, and Vietnam8

Only when replacing the editor or buying off the outlet is not an option does the Kremlin attempt to cripple its 
actual operations. Such was the case with TV Rain, whose audience reached the “red zone” of one to two million 
people in the wake of the 2011–12 opposition protests. TV Rain was owned by its director and an independent 
Russian businessman, making it difficult to co-opt. Instead, in 2014 TV Rain was cut off from its main cable 
audience through what seemed to be a Kremlin order. The pretext was an online poll conducted by the channel 
in early 2014 on the 70th anniversary of the lifting of the siege of Leningrad, in which 800,000 people had died. 
It asked whether the Soviets should have surrendered Leningrad to the invading Germans in order to save 
hundreds of thousands of lives. The editors later removed the poll and apologized in the wake of a furious and 
coordinated attack by pro-Kremlin deputies, who called on the general prosecutor’s office to investigate the 
station for alleged extremism. Putin’s press spokesman, Dmitriy Peskov, said the channel had crossed a moral 
redline. Soon afterward, cable providers started pulling it from the air,29 and it remains cut off from most cable 
television viewers. Moreover, to limit the channel’s ability to earn advertising revenue, in July 2014 the State 
Duma passed a law that prohibited television channels from carrying advertising if they also earned money 
through subscriptions—a rule that would also harm many local channels across Russia. (It was later revised to 
focus on stations carrying foreign content.)30 

Some independent outlets that operate exclusively online and cannot be reached effectively through legalistic 
or economic means are simply shut down or blocked in Russia by federal or local authorities, as has occurred 
with Grani.ru, Kasparov.ru, EJ.ru, and Navalny’s LiveJournal blogging account.

The cumulative effect of these tactics is that very few independent media survive: among television channels, 
TV Rain and RBC, neither of which are widely available; among the print media, Novaya Gazeta, Vedomosti, 
New Times, and Forbes Russia; among online outlets there are more examples due to the Kremlin’s inability or 
unwillingness to seize greater control of the Internet, though blocking and buyouts have increased in recent 
years.

20

25

30

35

40

45

50

55

60

65

2011 2012 2013 2014

Internet Penetration
(Percent)

Internet Freedom

Internet Freedom and Penetration in Russia 2011-2014

 Data from Freedom House, Freedom on the Net (New York: Freedom House), editions 2011 through 2014. Scores have been inverted so that a score of one hundred is 
“most free” and a score of zero is “least free.” Internet penetration data is from Freedom on the Net, which cites International Telecommunications data from the year 
preceding Freedom on the Net’s release.

http://grani.ru/
http://www.kasparov.ru/
http://ej.ru/
http://navalny.livejournal.com/


STIFLING THE PUBLIC SPHERE: Media and Civil Society in Egypt, Russia, and Vietnam NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY | INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES 9

When faced with official pressure, most media are inevitably forced to accept some set of compromises or 
exchange of favors with state authorities in order to survive. For example, Novaya Gazeta published a report 
on claims by Russian military experts that Malaysia Airlines Flight 17 was shot down by a missile fired from 
government-held territory in Ukraine. For its part, Ekho Moskvy devotes about half or a third of its time to 
pro-Kremlin pundits and publications, a compromise that allows it to continue carrying independent and 
opposition viewpoints.

An increasing number of independent, cross-border Internet projects have been launched by Russians, such 
as the Latvia-based news site Meduza and the Estonia-based television service Aru.tv,31 but their reach remains 
relatively limited. Most Russians continue to rely on the state-dominated broadcast networks for news and 
information.

III. A Similar Approach to Control of Civil Society
The regime’s management of nongovernmental organizations (NGOs) generally follows the pattern observed 
with the media, particularly with respect to the promulgation of multiple, prohibitive laws with vague definitions 
that allow the authorities to selectively persecute independent groups. And as with the media, the current 
crackdown on NGOs began in 2012 following Putin’s return to the presidency and related opposition protests.

The most notorious of the NGO laws passed in this period is N121-FZ, known as the “foreign agents” law. 
Adopted in July 2012 but actively enforced only in 2014, it requires NGOs that receive foreign funding and 
are involved in loosely defined “political activities” to register as “foreign agents.” At the time of writing, the 
Ministry of Justice’s website listed nearly 90 groups as “foreign agents.”32 The ministry has interpreted the 
“political activities” component to apply to organizations that “influenced public opinion,” organized protests, 
participated in events outside of Russia, reported to the United Nations about Russia’s human rights problems, 
or possessed politics-related literature in their offices.33 Consequently, the “foreign agents” list includes such 
diverse organizations as the Soldiers’ Mothers Committee of St. Petersburg, the election-monitoring agency 
Golos, the human rights center Memorial, and the Chelyabinsk environmental group For Nature. Moreover, the 
law did not provide any clear procedure for securing removal from the list.

Although the application of the “foreign agent” label has not led to overt persecution, only three NGOs 
registered voluntarily. Most refused to do so, suspecting that the law would open the door to future 
prosecutions, bans, or funding restrictions. For example, the Moscow School of Civic Education chose to close 
in December 2014 following its inclusion on the list. The Levada Center, Russia’s only independent polling 
agency, has repeatedly stated that it may have to close rather than register under the law. The discretionary 
nature of the law was revealed when the Dynasty Foundation, one of the largest charity foundations in Russia, 
was added to the list in May 2015. Dynasty’s Russian founder, Dmitriy Zimin, used his own money—earned 

“The regime’s management of nongovernmental organizations (NGOs) generally 
follows the pattern observed with the media, particularly with respect to the 
promulgation of multiple, prohibitive laws with vague definitions that allow the 
authorities to selectively persecute independent groups.” 

https://meduza.io/en


STIFLING THE PUBLIC SPHERE: Media and Civil Society in Egypt, Russia, and Vietnam10

in Russia but kept abroad—to fund the organization. Nonetheless, the Ministry of Justice ruled that Dynasty 
received “foreign” funding.34 The foundation subsequently shut down.

A more recent law, N129-FZ, adopted in May 2015, allows officials to declare foreign and international 
organizations “undesirable” and close their operations in Russia. Organizations, employees, and subcontractors 
that fail to comply are subject to high fines and significant jail time. The criteria for labeling an organization 
undesirable are unknown. The law simply targets foreign and international groups that “threaten the 
foundations of the constitutional system of the Russian Federation, its defense capabilities, and its national 
security.”35 In July, the National Endowment for Democracy became the first organization to be officially 
blacklisted under the legislation.

IV. Prospects and Challenges for the Future
The smothering of media and civil society further weakens the Russian system’s ability to tackle the country’s 
already-rampant corruption and will shrink incentives to reform the economy. That, in turn, is likely to create 
even more favorable ground for lawlessness and provide more impunity for corrupt officials. Given the 
unfavorable climate for the operation of independent media and grassroots organizations in Russia, the 
available courses of action are limited. However, there are a number of strategies that have shown some 
promise and should be pursued in the future.

Investigative organizations such as Navalny’s Fund to Fight Corruption (FBK) have been effective in exposing the 
Kremlin’s corruption and played an important role in inspiring the 2011–12 opposition protests. However, such 
groups face substantive obstacles in reaching the general public and disseminating their work within Russia. 
Even international social-media services like Facebook and Twitter have proven to be overly compliant with 
Kremlin requests to block opposition content. Democratic governments and international civil society could do 
more to assist in this area.

The Magnitsky Act, a U.S. law that imposes travel bans and asset freezes on Russian officials suspected of 
committing human rights abuses, has proven to be quite painful for Russian elites, as have similar penalties 
imposed by democratic governments in connection with the invasion of Ukraine. Opposition activists led by 
Mikhail Kasyanov and Vladimir Kara-Murza have called for sanctions to be extended to Russian journalists and 
media managers who are most actively engaged in the Kremlin’s propaganda campaign.

89% of 
countries
on Press
Freedom

77% of 
countries

on Internet
Freedom

78% of 
countries
on the 

Corruption
Perceptions

Index

89% 78% 77%

In 2014, Russia Performed Worse than...

Press Freedom data from Freedom House, Freedom of the Press 2014 (New York: Freedom House, 2014). Corruption rankings from Transparency International, Corruption 
Perceptions Index 2014 (Berlin: Transparency International, 2014). Internet Freedom data from Freedom House, Freedom on the Net 2014 (New York: Freedom House, 2014).



STIFLING THE PUBLIC SPHERE: Media and Civil Society in Egypt, Russia, and Vietnam NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY | INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES 11

Most independent media in Russia are cut off from major funding sources, leaving them completely 
outmatched by heavily subsidized state media. Democratic governments and foreign NGOs could respond 
with increased funding for their own Russian-language news services, such as Radio Free Europe/Radio 
Liberty’s Svoboda.org, and support for foreign-based, Russian-founded projects like Meduza, Open Russia, 
Free Russia Foundation, and the Committee for Russian Economic Freedom. However, more expert discussion 
is required on how to reach the domestic Russian audience on a large scale.

Important opposition potential is concentrated in Russia’s professional class, which is more educated and 
connected to the outside world. Until 2012, many Russian lawyers, economists, academics, and reformers 
attempted to change the regime “from within,” but later developments have illustrated the futility of such 
attempts, and large segments of this community have now participated in opposition protests or moved 
abroad. The Kremlin, meanwhile, has been actively persecuting them. However, Russia’s cadre of independent-
minded politicians, scholars, journalists, and activists is likely to survive due to its significant size, and future 
assistance should include measures that help it to grow and strengthen.

Finally, Russophone communities outside of Russia are particularly vulnerable to the Kremlin’s propaganda. 
Such audiences are especially large in the Baltic States and other Eastern European countries, are often poorly 
assimilated, and receive their information from predominantly Kremlin-friendly channels. Moscow’s influence 
over these communities represents a potential danger to their countries of residence.36 Hence, new, independent 
Russian-speaking media should be launched in those countries to compete with Kremlin-funded initiatives.

After the annexation of Crimea, the Russian public seemed satisfied with the patriotic propaganda produced 
by the state-controlled television channels, but this is unlikely to last. The 2011–12 protests revealed a latent 
societal demand for open media and independent information that is bound to increase in the coming years 
given Russia’s deepening corruption and worsening economic conditions. 

The views expressed in this paper represent the opinions and analysis of the author and do not necessarily 
reflect those of the National Endowment for Democracy or its staff. 

Endnotes
1  Freedom House, Freedom in the World 
2015 (New York: Freedom House, 2015). 

2  Freedom House, “Russia,” in Freedom in the 
World 2005 (New York: Freedom House, 
2005).

3  “Россия тонет в телеволнах” [“Russia is 
Drowning in the Airwaves”], Levada Center, 
20 June 2015.

4  Arch Puddington, “Discarding Democracy: 
A Return to the Iron Fist,” in Freedom in the 
World 2015.

5  Gabrielle Tétrault-Farber, “Looking 
West, Russia Beefs Up Spending on 
Global Media Giants,” Moscow Times, 23 
September 2014.

6  Vladimir Pastukhov, “Тотализатор” 
[“Sweepstakes”], Novaya Gazeta, 16 July 
2013.

7  Mark Lichbach, “An economic theory 
of governability: Choosing policy and 
optimizing performance,” Public Choice 44, 
no. 2 (1984).

8  Ronald Wintrobe, The Political Economy 
of Dictatorship (New York: Cambridge 
University Press, 1998).

9  Christopher Walker and Robert W. 
Orttung, “Breaking the News: The Role of 
State-Run Media,” Journal of Democracy 25, 
no. 1 (January 2014): 71–85.

10  Freedom House, “Russia,” in Freedom on 
the Net 2014 (New York: Freedom House, 
2014).

11  Laura Reed, “Crackdown on Online Media 
Reflects New Status Quo for Russia’s 
Internet Freedom,” Freedom House, 
Freedom at Issue (blog), 12 January 2015.

12  Maria Snegovaya, “Is Russia a New China?” 
Carnegie Moscow Center, Eurasia Outlook 
(blog), 18 February 2015; Perry Link, 
“China: The Anaconda in the Chandelier,” 
New York Review of Books, 11 April 2002.

https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2015#.VeHYKZd9XOQ
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2015#.VeHYKZd9XOQ
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2005/russia#.VddoGRZd2qE
http://www.levada.ru/20-06-2014/rossiya-tonet-v-televolnakh
http://www.themoscowtimes.com/news/article/looking-west-russia-beefs-up-spending-on-global-media-giants/507692.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/looking-west-russia-beefs-up-spending-on-global-media-giants/507692.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/looking-west-russia-beefs-up-spending-on-global-media-giants/507692.html
http://www.novayagazeta.ru/politics/59086.html
https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2014/russia
https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2014/russia
https://freedomhouse.org/blog/crackdown-online-media-reflects-new-status-quo-russia-s-internet-freedom#.VdiNgRZd2qE
https://freedomhouse.org/blog/crackdown-online-media-reflects-new-status-quo-russia-s-internet-freedom#.VdiNgRZd2qE
https://freedomhouse.org/blog/crackdown-online-media-reflects-new-status-quo-russia-s-internet-freedom#.VdiNgRZd2qE
http://carnegie.ru/eurasiaoutlook/?fa=59103
http://www.nybooks.com/articles/archives/2002/apr/11/china-the-anaconda-in-the-chandelier/?pagination=false


STIFLING THE PUBLIC SPHERE: Media and Civil Society in Egypt, Russia, and Vietnam12

13  Similarities in censorship patterns also 
are noticeable in internet censorship. 
The Chinese authorities employ the 
so-called “Fifty-Cent Party,” online scribes 
paid about fifty cents for every pro-
regime comment they post. Likewise 
the Kremlin employs “troll factories” to 
post pro-Kremlin messages and slander 
critics in Russia and abroad. See Peter 
Pomerantsev, “Beyond Propaganda: 
How authoritarian regimes are learning 
to engineer human souls in the age of 
Facebook,” Foreign Policy, 23 June 2015.

14  Alec Luhn, “Vladimir Putin declares all 
Russian military deaths state secrets,” 
Guardian, 28 May 2015.

15  Leonid Bershidsky, “Why Putin Is Lying 
About Ukraine,” Bloomberg, 9 February 
2015.

16  For example, see Peter Pomerantsev, 
“Inside the Kremlin’s hall of mirrors,” 
Guardian, 9 April 2015; “How the Kremlin 
uses TV to shape Russian political ‘reality,’” 
PBS Newshour, 4 December 2014; Peter 
Pomerantsev and Michael Weiss, The 
Menace of Unreality: How the Kremlin 
Weaponizes Information, Culture and Money 
(New York: Institute of Modern Russia, 
2014); “Authoritarian Media and the Era of 
Disinformation,” National Endowment for 
Democracy, 16 July 2015.

17  Stefan Halper, China: The Three Warfares 
(Washington: Department of Defense, 
2013).

18  Операции информационно-
психологической войны: Краткий 
энциклопедический словарь-справочник 
[Information-psychological war 
operations: A short encyclopedia and 
reference guide] (Moscow: Hot Line–
Telecom, 2011); Pomerantsev, “Inside the 
Kremlin’s hall of mirrors.”

19  “Russian TV sparks outrage with Ukraine 
child ‘crucifixion’ claim,” Agence France-
Presse, 14 July 2014.

20  Mariya Vasilyeva, “The crucified boy and 
two slaves: Top-10 fakes of the Russian 
propaganda,” Gordonua.com, 7 January 
2015.

21  John B. Emerson, “Exposing Russian 
Disinformation,” Atlantic Council, New 
Atlanticist (blog), 29 June 2015.

22  A. A. Prokhozhev and N. I. Turko, The 
Basics of Information Warfare, report at 
conference on “Systems Analysis on the 
Threshold of the 21st Century: Theory and 
Practice,” Moscow, February 1996, 251; 
Timothy L. Thomas, “Russia’s Reflexive 
Control Theory and the Military,” Journal of 
Slavic Military Studies 17 (2004): 237–256; 
A. V. Bedritsky, Информационная война: 
концепции и их реализация в США 
[Information warfare: Concepts and their 
implementation in the United States] 
(Moscow: Russian Institute for Strategic 
Studies, 2008).

23  Catherine A. Fitzpatrick, “Russian Blogger 
Finds Pro-Kremlin ‘Troll Factories,’” Daily 
Beast, 20 August 2015; Max Seddon, 
“Documents Show How Russia’s Troll 
Army Hit America,” BuzzFeed News, 2 June 
2015; Nina Petlyanova, “‘Я хочу закрыть 
эту фабрику лжи’” [‘I want to close this 
factory of lies’], Novaya Gazeta, 6 January 
2015.

24  Lawrence Alexander, “Social Network 
Analysis Reveals Full Scale of Kremlin’s 
Twitter Bot Campaign,” Global Voices, 2 
April 2015.

25  Fiona Hill and Clifford Gaddy, Mr. Putin: 
Operative in the Kremlin (Washington: 
Brookings Institution Press, 2015), 390.

26  “Russian Politician Beaten After Reporting 
Soldiers’ Funerals,” Radio Free Europe/
Radio Liberty (RFE/RL), 30 August 2014. 

27  Tara Conlan, “BBC journalists attacked and 
equipment smashed in Russia,” Guardian, 
18 September 2014.

28  “Власти собираются подчинить ‘Яндекс’ 
закону о СМИ,” [Authorities are going 
to subjugate Yandex to the law on mass 
media], RBC, 29 May 2014.

29  Luke Harding, “Russian news channel TV 
Rain may close after main carrier pulls 
plug,” Guardian, 4 February 2014.

30  “Advertising Ban Amended to Excerpt 
Russian Entities,” IRIS Merlin, February 
2015.

31  Alec Luhn, “Opposition leaders launch 
Russian TV channel,” Guardian, 29 January 
2015.

32  “Сведения реестра НКО, выполняющих 
функции иностранного агента” 
[Information registry of noncommercial 
organizations that perform functions 
of a foreign agent], Ministry of Justice 
(accessed 30 August 2015). 

33  Human Rights Research Center, 
‘Иностранные агенты’: мифические 
враги и реальные потери российского 
общества [‘Foreign agents’: Mythical 
enemies and real losses for Russian 
society] (St. Petersburg: Human Rights 
Research Center, 2015).

34  Gabrielle Tétrault-Farber, “Death of 
Dynasty Foundation Would Deal Major 
Blow to Russian Science,” Moscow Times, 
26 May 2015.

35  “Чем страшен закон о «нежелательных» 
организациях?” [What is the Terrible Law 
on ‘Undesirable’ Organizations?”], Meduza, 
accessed 8 September 2015.

36  “Russian Speakers Abroad ‘Not a 
Community, Not a Diaspora, and Not a 
Single Ethnos,’” Paul Goble, 16 May 2014. 

http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html
http://foreignpolicy.com/2015/06/23/beyond-propaganda-legatum-transitions-forum-russia-china-venezuela-syria/
http://foreignpolicy.com/2015/06/23/beyond-propaganda-legatum-transitions-forum-russia-china-venezuela-syria/
http://foreignpolicy.com/2015/06/23/beyond-propaganda-legatum-transitions-forum-russia-china-venezuela-syria/
http://foreignpolicy.com/2015/06/23/beyond-propaganda-legatum-transitions-forum-russia-china-venezuela-syria/
http://www.theguardian.com/world/2015/may/28/vladimir-putin-declares-all-russian-military-deaths-state-secrets
http://www.theguardian.com/world/2015/may/28/vladimir-putin-declares-all-russian-military-deaths-state-secrets
http://www.bloombergview.com/articles/2015-02-09/why-putin-is-lying-about-ukraine
http://www.bloombergview.com/articles/2015-02-09/why-putin-is-lying-about-ukraine
http://www.theguardian.com/news/2015/apr/09/kremlin-hall-of-mirrors-military-information-psychology
http://www.pbs.org/newshour/bb/kremlin-uses-tv-shape-russian-political-reality/
http://www.pbs.org/newshour/bb/kremlin-uses-tv-shape-russian-political-reality/
http://www.interpretermag.com/wp-content/uploads/2014/11/The_Menace_of_Unreality_Final.pdf
http://www.interpretermag.com/wp-content/uploads/2014/11/The_Menace_of_Unreality_Final.pdf
http://www.interpretermag.com/wp-content/uploads/2014/11/The_Menace_of_Unreality_Final.pdf
http://www.ned.org/democracy-ideas-peter-pomerantsev-authoritarian-media-and-the-era-of-disinformation
http://www.ned.org/democracy-ideas-peter-pomerantsev-authoritarian-media-and-the-era-of-disinformation
https://cryptome.org/2014/06/prc-three-wars.pdf
http://my-shop.ru/shop/books/1069464.html
http://my-shop.ru/shop/books/1069464.html
http://my-shop.ru/shop/books/1069464.html
http://news.yahoo.com/russian-tv-sparks-outrage-ukraine-child-crucifixion-claim-114839196.html
http://news.yahoo.com/russian-tv-sparks-outrage-ukraine-child-crucifixion-claim-114839196.html
http://english.gordonua.com/news/exclusiveenglish/The-crucified-boy-and-two-slaves-Top-10-fakes-of-the-Russian-propaganda-60117.html
http://english.gordonua.com/news/exclusiveenglish/The-crucified-boy-and-two-slaves-Top-10-fakes-of-the-Russian-propaganda-60117.html
http://english.gordonua.com/news/exclusiveenglish/The-crucified-boy-and-two-slaves-Top-10-fakes-of-the-Russian-propaganda-60117.html
http://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/exposing-russian-disinformation
http://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/exposing-russian-disinformation
http://www.thedailybeast.com/articles/2015/08/20/russian-blogger-finds-pro-kremlin-troll-factories.html
http://www.thedailybeast.com/articles/2015/08/20/russian-blogger-finds-pro-kremlin-troll-factories.html
http://www.buzzfeed.com/maxseddon/documents-show-how-russias-troll-army-hit-america#.rvBMG6v7de
http://www.buzzfeed.com/maxseddon/documents-show-how-russias-troll-army-hit-america#.rvBMG6v7de
http://www.novayagazeta.ru/politics/68627.html
http://www.novayagazeta.ru/politics/68627.html
https://globalvoicesonline.org/2015/04/02/analyzing-kremlin-twitter-bots/
https://globalvoicesonline.org/2015/04/02/analyzing-kremlin-twitter-bots/
https://globalvoicesonline.org/2015/04/02/analyzing-kremlin-twitter-bots/
http://www.rferl.org/content/russia-pskov-politician-attacked/26558191.html
http://www.rferl.org/content/russia-pskov-politician-attacked/26558191.html
http://www.theguardian.com/media/2014/sep/18/bbc-journalists-attacked-equipment-damaged-moscow-complaint
http://www.theguardian.com/media/2014/sep/18/bbc-journalists-attacked-equipment-damaged-moscow-complaint
http://top.rbc.ru/society/29/05/2014/926942.shtml
http://top.rbc.ru/society/29/05/2014/926942.shtml
http://www.theguardian.com/world/2014/feb/04/russian-news-channel-tv-rain
http://www.theguardian.com/world/2014/feb/04/russian-news-channel-tv-rain
http://www.theguardian.com/world/2014/feb/04/russian-news-channel-tv-rain
http://merlin.obs.coe.int/article.php?id=15198
http://merlin.obs.coe.int/article.php?id=15198
http://www.theguardian.com/world/2015/jan/29/opposition-leaders-launch-russian-tv-channel
http://www.theguardian.com/world/2015/jan/29/opposition-leaders-launch-russian-tv-channel
http://unro.minjust.ru/NKOForeignAgent.aspx
http://unro.minjust.ru/NKOForeignAgent.aspx
http://www.hrrcenter.ru/awstats/HRRC_report on FA NGO-1.pdf
http://www.hrrcenter.ru/awstats/HRRC_report on FA NGO-1.pdf
http://www.hrrcenter.ru/awstats/HRRC_report on FA NGO-1.pdf
http://www.themoscowtimes.com/news/article/death-of-dynasty-foundation-would-deal-major-blow-to-russian-science/522408.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/death-of-dynasty-foundation-would-deal-major-blow-to-russian-science/522408.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/death-of-dynasty-foundation-would-deal-major-blow-to-russian-science/522408.html
https://meduza.io/cards/chem-strashen-zakon-o-nezhelatelnyh-organizatsiyah
https://meduza.io/cards/chem-strashen-zakon-o-nezhelatelnyh-organizatsiyah
http://www.interpretermag.com/russian-speakers-abroad-not-a-community-not-a-diaspora-and-not-a-single-ethnos/
http://www.interpretermag.com/russian-speakers-abroad-not-a-community-not-a-diaspora-and-not-a-single-ethnos/
http://www.interpretermag.com/russian-speakers-abroad-not-a-community-not-a-diaspora-and-not-a-single-ethnos/

