DEMOCRACY

January 2014, Volume 25, Number 1 $13.00

N
XXNWNNYYNXI
.

/i
el

The Legacies of 1989

Alina Mungiu-Pippidi » Grzegorz Ekiert & Jan Kubik
Venelin I. Ganev w» Viadimir Tismaneanu

Breaking the News: The Role of State-Run Media
Christopher Walker & Robert W. Orttung

The Criminal Subversion of Mexican Democracy
Andreas Schedler

Ivana Cvetkovic Bajrovic & Janet Rabin Satter on Albania
Pierre Manent on the Crisis of Liberalism
Charles H. Fairbanks, Jr., on Georgia
Tom Ginsburg & Aziz Huq on the Afghan Constitution
Matthias Matthijs on the Euro Crisis
Jeffrey Gedmin on Moisés Naim

Reconsidering the “Transition Paradigm”
Francis Fukuyama w Larry Diamond » Donald L. Horowitz » Marc F. Plattner



BREAKING THE NEWS:
THE ROLE OF STATE-RUN MEDIA

Christopher Walker and Robert W. Orttung

Christopher Walker is executive director of the International Forum
for Democratic Studies at the National Endowment for Democracy. He
previously served as vice-president for strategy and analysis at Free-
dom House. Robert W. Orttung is assistant director of the Institute
for European, Russian, and Eurasian Studies at George Washington
University’s Elliott School of International Affairs, and visiting scholar
at the Center for Security Studies at the Swiss Federal Institute of Tech-
nology in Zurich.

Despite the rise of new media, and of media environments that gen-
erally are far more diverse and competitive than they used to be, au-
thoritarian regimes are finding surprising (and alarmingly effective)
ways to use media to help themselves stay in power. Media outlets
controlled formally or informally by the state have become necessary
to the durability of undemocratic governments around the world. The
messages that such media pump out—and the public apathy that they
promote—help to keep crucial regime elites from defecting and pre-
vent alternative power centers from rising within society.

The media outlets in question may be owned and run by the state, or
they may be nominally private but in fact under government control.
Most authoritarian regimes—including those in China and Russia, the
cutting-edge users of this model—employ both their own state media
and private media to do their bidding.

The mention of Beijing and Moscow might give the impression that
state-controlled media are a communist or postcommunist phenomenon,
but that is not so. Azerbaijan, Belarus, Cambodia, and Vietnam have
state-dominated media, but so do Ethiopia, Iran, Mozambique, Rwanda,
and Zimbabwe (with Venezuela rapidly moving that way). In all these
countries, communist, postcommunist, and noncommunist alike, estab-
lished systems circumscribe news and information for mass audiences
and shape the dominant political narrative. What is more, a number of

Journal of Democracy Volume 25, Number 1 January 2014
© 2014 National Endowment for Democracy and Johns Hopkins University Press



72 Journal of Democracy

democratically elected governments with authoritarian leanings, such
as those in Ecuador, Nicaragua, Turkey, and Ukraine, use similar tech-
niques.

To enforce their will, old-school authoritarians relied on huge co-
ercive establishments plus strong, centrally controlled, and ideology-
infused party organizations. Russia and China both retain large state-
security apparats, of course, but neither has a party of the classic sort.
The Communist Party of the Soviet Union (CPSU) is no more, while the
Chinese Communist Party (CCP) remains in power but freely trims its
ideology to “suit policy decisions taken on non-ideological grounds.”"
Coercion is crucial in both cases, but in neither country can authoritarian
power be sustained by force alone—and the rulers know it.

This is where state-controlled media come in. With no guiding ideol-
ogy such as communism to lean on, regimes use media to fill the void,
offering a mix of consumerism, nationalism, anti-Americanism, and
other intellectual currents to keep the regime “above water” in terms of
popular support.?

State-controlled media do not exist solely to praise the powers that
be, however. A vital companion function is to trash and discredit alter-
natives to the authoritarian status quo before these can gain traction with
citizens at large. In this way, state-run media are a tool for marginalizing
any potential political opposition or civic movement. Without meaning-
ful access to the airwaves, opposition groups find it hard to reach po-
tential supporters or become significant voices in the public discussion.

Although contemporary authoritarians still see their ability to repress
dissent with force as crucial and have no plans to give it up, China, Rus-
sia, and others now tend to take a more selective approach to applying
the truncheon.® Their reasons are pragmatic: Aspirations to economic
modernization and prosperity cannot subsist alongside brutal, whole-
sale repression and the restrictions on information flow that this would
require.

Aside from outliers such as Cuba, North Korea, and Turkmenistan,
today’s authoritarian regimes do not seek total domination of all the
means of mass communication. What they want instead is what we
might call “effective media control”—enough for them to convey their
strength and puff up their claims to legitimacy while undermining po-
tential alternatives. Such state dominance—whether exerted through
overtly state-run or merely state-pliable media outlets—enables regimes
to put progovernment narratives front and center while using the power
of editorial omission to limit systematic criticism of official policies and
actions.

When it comes to doing this, China is a leader. Beijing’s propagandists
are skillful appropriators, having learned the public-relations methods
commonly used in Western politics and then adapted them to Chinese
conditions. China Central Television (CCTV) engages a massive audi-



Christopher Walker and Robert W. Orttung 73

ence, hundreds of millions strong, as an instrument of state control, driv-
ing popular consciousness of news and events and managing messages
in popular entertainment.* CCTV represents an authoritarian media en-
tity that has achieved a degree of commercial success in combination
with systematic, albeit calibrated, repression. It is a media conglomerate
(with arms that now operate beyond as well as within China) that is fi-
nancially profitable, operationally autonomous, and ideologically reli-
able. Its prominence owes much to the work that Chinese-government
regulators have done to limit potential competitors. Its advertisers are
state enterprises or private companies eager to curry favor with state
officials. The end result is a quasi-commercial media environment in
which the party-state retains a dominant editorial hand.

The prominence that we accord CCTV is no accident: State-controlled
media can and do take many forms, but television is number one. Like
the legendary bank robber Willie Sutton, who reputedly said that he
robbed banks because “that’s where the money is,” authoritarian regimes
focus on television because it is overwhelmingly where the eyeballs are.
In most societies, it is the main source to which people turn for news
and information. Television coverage—both what is shown and how it is
shown—determines and shapes the content of mainstream political dis-
course. Moreover, what is on TV defines popular perceptions of how
much power a regime possesses.

Television still has no real competitors. Internet access and use are
growing, in some cases rapidly, and new technologies are making it pos-
sible for ordinary citizens to access a wider variety of information and to
communicate with one another quickly and inexpensively. Social media
can also help to shape narratives, especially with regard to shared griev-
ances, and are altering mechanisms of collective action.’ Yet new media
are in what could be called an “insurgency phase” of their development
and still have a long way to go before they can challenge television’s
primacy in authoritarian societies.

Among other things, the online world suffers from being more splin-
tered. Authoritarian regimes by their nature focus tightly on staying in
power and thus use state media systematically toward this end. State-
controlled television delivers an unchecked regime message to its au-
diences. The Internet, by contrast, is a cacophony of many discordant
voices—not the best platform for promoting a unified, coherent opposi-
tion to the powers that be.

How State Control of the Media Works

What methods have enabled state-media systems—which include not
only television but also newspapers, radio, and new media, all backed by
politically tilted police and courts—to endure in the current era of rapid
technological and communications advances, particularly in the areas of



74 Journal of Democracy

the Internet and social media? In order to achieve effective dominance,
state-controlled media in authoritarian regimes seek to influence four
distinct audiences. Listed in order of their importance to the regime,
these audiences are 1) elites from the regime’s own coalition; 2) the
populace at large; 3) the country’s regular Internet users; and 4) the
political opposition and independent civil society.

Elites from the regime coalition. Authoritarian regimes must always
worry about their own elites, who have both a large stake in whether the
regime’s prospects are good or bad and a higher-than-average ability
to “stay on the winning side” by “going mobile” with their allegiances.
State-controlled media must make it a mission to reassure these regime
mainstays that the incumbent ruler (or ruling circle) stands secure, mak-
ing continued unity and loyalty to the regime the “smart play.”

Clear media dominance signals to key ruling-coalition members that
defections will be punished, including through media smear campaigns.
In this context, what the media are saying at any given moment is less
important than the ruling circle’s ability to show that it can impose any
message it desires. Authoritarians are well aware that, as Guillermo
O’Donnell and Philippe Schmitter have pointed out, unfree regimes can
begin to crack up if and when regime moderates locate and contact op-
position moderates with whom they can negotiate.® Keeping parts of the
regime elite from breaking away and looking for the exits is a crucial
regime goal and hence a crucial task of the regime’s media.

In China, the CCP uses its media dominance to send signals to a num-
ber of essential elite audiences. These include members of the CCP lead-
ership itself as well as the state bureaucracy and China’s large, growing,
and inextricably CCP-linked business community. Anne-Marie Brady
has observed the vitally important role that China’s state-controlled me-
dia plays as the “fourth governmental branch” (rather than a “fourth
estate”) and its favored place in communicating to elites messages that
support the party-state system.’

Russia’s President Vladimir Putin uses the media to display his power
to key groups. He particularly wants to keep in line the siloviki (strong-
men) who staff the military, the police forces, and the state-security ap-
paratus. Other target audiences for Putin’s trademark shows of strength
(which have included ringside attendance at a bareknuckle-fighting
tournament alongside Belgian action star Jean-Claude Van Damme and
widely distributed photographs of a shirtless Putin riding horses and tot-
ing a rifle to hunt wolves) include the state bureaucracy and the business
community, especially the energy companies and other natural-resource
producers that play such a huge role in the Russian economy. Putin’s
domination of the airwaves reminds these groups that they benefit from
his status as paramount leader and should fear both his displeasure and
what might happen were he to leave the scene.



Christopher Walker and Robert W. Orttung 75

The late-2012 passage by the U.S. Congress of the Magnitsky Act set
up a test of Putin’s hold on his elites. Named for Sergei Magnitsky, a
Russian lawyer who died in a Moscow prison in 2009 after being jailed
for exposing official corruption, the law imposes official U.S. sanctions
(travel and banking bans) on a list of named Russian officials. Its pas-
sage was an attempt to show individual members of Putin’s elite that
they could be held personally responsible for violating human rights at
home. After the U.S. government published a list of eighteen Russian
sanctionees in April 2013, officials of the Putin regime appeared on
prominent state-television programs to dismiss and disparage the sanc-
tions. Although this U.S. legislation may have encouraged some of the
Moscow elite to feel that supporting Putin would no longer serve their
interests, the national television appearances by these figures signaled
to key players that Putin’s Kremlin would not yield in demanding their
continued loyalty.

Similarly, the Kremlin can use its tame media as a way to keep re-
gional executives in line. During the crackdown on the opposition that
followed Putin’s inauguration for a third presidential term in May 2012,
state-controlled media heaped special praise on governors who had or-
dered the arrest of opposition activists.

The populace at large. State-dominated media work to make mass
audiences respect and fear the regime, but just as important is the task of
breeding apathy and passivity. The regime media’s main method here is a
mix of deflection, distortion, and distraction that promotes what democ-
racy scholar Ivan Krastev calls “zombie authoritarianism.”?

In order to stay in power, an authoritarian regime must keep vast
numbers of people out of politics. State-controlled media can help by
uniformly stressing the benefits of the status quo and demonizing any
opposition to it. Warnings that the costs of pursuing change will be ex-
cessive and its advantages illusory have a deflating, demobilizing effect.
Contemporary state-controlled authoritarian media typically traffic in
many of the tropes that Albert O. Hirschman anatomized several de-
cades ago in his classic study of reactionary rhetoric. Broadcasts vari-
ously attempt to show that political change will end in futility or even
in results that are the reverse of those intended, and that it will impose
unacceptable costs or consequences on society.’

Since the protests that broke out in Russia over dubious parliamen-
tary elections in December 2011, the regime’s media strategy has been
aimed at reducing popular activism through entertainment. Why turn out
for a street rally or join a civic group when something compelling such
as Dom-2, a version of the Big Brother reality-TV series, is on? In its
manner of dealing with the mass public, the Putin regime has begun to
mimic the methods of the late-Soviet period, which emphasized enter-
tainment rather than political mobilization.



76 Journal of Democracy

State-controlled television is the main tool. In authoritarian coun-
tries, it is typically where three-quarters or more of the populace turns
for political news. In China, even with the explosive growth of the
Internet, news consumption is principally through state-television net-
works. In Russia, 88 percent of respondents to a June 2013 Levada
Center poll said that they get their news about the country and the
world through television.!” No other source drew higher than a 25 per-
cent response. In the same survey, 51 percent said that they believed
the broadcasts. That figure remains significant, even if it represents a
sharp drop from the 79 percent who expressed trust in Russian televi-
sion in an August 2009 survey. Evidence from countries as diverse as
Azerbaijan, Belarus, Cambodia, Iran, and Vietnam paints a picture of
state-controlled television’s prominence and influence not unlike the
one seen in Russia.

Still, as the 28-point drop-off in trust suggests, many Russians who
follow state-controlled media are skeptical of what they see. Ellen
Mickiewicz’s research on Russian television viewers indicates that they
do not simply accept what the Kremlin-controlled channels present, but
instead process it in complex ways that are at variance with what ruling
circles intend.!! The growing distrust of state-controlled television in
Russia may herald limits to the model of media-bred passivity.

Yet television and other official communications have proven effec-
tive at getting across the message that actively contesting the authorities
will be costly. Large majorities have absorbed the idea that they can
do little to change the situation.!> They remain apathetic and apolitical.
The regimes in Beijing, Moscow, and other authoritarian capitals have
forged state-controlled media systems that suggest behaviors consistent
with those which Barbara Geddes and John Zaller observed regarding
the military dictatorship that ran Brazil from 1964 to 1985. In particular,
they noted that “the principal effect of exposure to progovernment com-
munications is to persuade the politically apathetic to become at least
passive supporters of government policy.”"* In other words, even if the
state-television audience does not necessarily believe what it sees, it
behaves as if it does.

Finally, it bears mention that many authoritarian regimes find their
core bases of support among rural residents and less-educated city
dwellers—groups that state-controlled media have shown themselves
particularly effective at reaching. In China, these constituencies con-
tinue to form CCTV’s main audience as younger and better-educated
Chinese citizens gravitate toward the Internet. Russian state television
is careful to feed people living in the regions a steady diet of coverage
that depicts Russia as surrounded by threats from abroad and especially
the United States. Viewers with little in the way of education or experi-
ence that might tell them otherwise tend to take the state media on faith
when it comes to (harshly) judging U.S. intentions or policies. It is no



Christopher Walker and Robert W. Orttung 77

overstatement to say that anti-Americanism is in many ways the closest
thing to a unifying “ideology” that the Kremlin has nowadays, and plays
an important legitimating role for the CCP as well.

People who are strongly “plugged in” to the Internet. Like televi-
sion, the Internet is something that authoritarian rulers and their minions
are now realizing that they must try to control. The freewheeling world
of online communications and discourse is increasingly worrying them.
In order to get a handle on it, the forces of state propaganda and cen-
sorship are turning to methods that have proven useful in the “manage-
ment” of traditional media. Yet the task is not the same: Exerting control
over key political content of a central television network is a lot easier
than reining in such information online. But authoritarian regimes are
displaying great determination and an eye for innovation in achieving
their objectives. As with traditional media, the restrictive measures be-
ing tested are not designed to block everything, but instead are chiefly
aimed at obstructing news about politics or other sensitive issues from
consistently reaching key audiences. As Internet use and penetration in-
crease in authoritarian countries—and with graphic evidence on hand
from Russia and the Arab world of how helpful Web-based tools can be
in organizing mass protests—authoritarian regimes are working harder
than ever to find ways of impeding the circulation of credible political
information through cyberspace.

The Internet’s spread has been remarkable, and many authoritarian
systems are part of the trend—indeed, their governments have little
choice in the matter unless they want to try ruling the next North Ko-
rea. Economic growth and development require being “wired.” Thus
in fast-growing but authoritarian Vietnam, 40 percent of the populace
has Internet access. In Belarus (notorious as “Europe’s last dictator-
ship”), Kazakhstan, and Saudi Arabia, that figure is even higher at ap-
proximately 55 percent. China is at 45 percent Internet penetration and
now has nearly 600 million Internet users and more than 300 million
microbloggers, most of them on Sina Weibo, China’s version of Twit-
ter. In Russia, which recently passed the 50 percent Internet-access
mark, Web-based media such as TV Rain are helping the opposition to
reach larger audiences.

As the Internet looms larger, so does authoritarian political interfer-
ence with it. Until recently, Russia used relatively subtle and sophisti-
cated techniques “designed to shape and affect when and how informa-
tion is received by users, rather than denying access outright.”!* In this
light, Russia’s 2012 law allowing the government to shut down sites
with inappropriate content—as well as a decree developed by the Com-
munications Ministry and the FSB (the KGB’s successor) and slated to
take effect in 2014 that will require Internet service providers to moni-
tor all Internet traffic, including IP addresses, telephone numbers, and



78 Journal of Democracy

usernames—mark a clear step backward in terms of Internet freedom.
On 1 September 2013, Vietnam put into effect Decree 72, an ambitious
measure that looks to ban online users in the country from discussing
current events and sharing news articles. China’s government, mean-
while, sets the pace when it comes to online censorship and has also
become a leading developer of sophisticated methods for suppressing
political communication online. Beijing readily shares its expertise with
other regimes, reportedly including those in Belarus, Vietnam, and Zim-
babwe. Even as countries such as Belarus, Vietnam, Iran, Saudi Arabia,
and other Gulf States see fast growth in Internet access, Freedom House
rates them as becoming less free online.'* Such rankings indicate that in
these countries a “negative convergence” may be taking place in which
the news content of new media is being subjected to enhanced control
just as old media long have been.

Despite the seeming universality of the Internet, the distinct politi-
cal and media environment of each country shapes and constrains the
impact that online communication has there.!® The overall political en-
vironment in Russia and China includes inducements to self-censorship
that are prevalent among the journalists who work in the state-controlled
media. The state can also punish bloggers and other Internet users for
expressing the “wrong” opinions online. The example of Alexei Na-
valny, the prominent blogger and activist who has exposed extensive
corruption in Russian officialdom and has faced serious—and what
many view as concocted—criminal charges for alleged financial impro-
prieties, illustrates this crude but effective technique. The lack of inde-
pendent courts makes such repression all too easy.

Ironically, however, the Internet’s vast diversity and openness to any
number of narratives and counternarratives may cripple new media’s
ability to loosen the grip of a well-organized authoritarian elite deter-
mined to stay in power. State-controlled media celebrate the status quo.
Alternative online content can challenge the state-controlled narrative in
specific ways, raising awareness of problems involving the environment,
ethnic relations, corruption, judicial failures, lapses in healthcare provi-
sion, and so on. But these disparate stories and critiques—even leaving
aside how hard it will be for them to move a truly mass audience—will
not necessarily add up to a coherent argument for turning out the regime.
Russians, for instance, are organizing to demand their rights in con-
crete instances—protesting the loss of a beloved architectural treasure
or park, or demanding healthcare for ordinary citizens—but they are not
coalescing to change the overall political system, particularly after the
crackdowns that Putin launched in 2012.

In China, the authorities have fine-tuned their Internet censorship by
working to curtail any content (whatever its substance) that looks as if
it might promote social mobilization. The idea is to arrest or forestall
independent collective activity, period.!” The CCP took this effort to a



Christopher Walker and Robert W. Orttung 79

new level in September 2013, when it began a fierce crackdown on mi-
croblogging by opinion leaders.

Much of China’s Internet censorship consists of private web portals
such as Sina.com doing the party-state’s bidding by policing their own
sites to comply with (or even anticipate) CCP directives. Old-school
totalitarians were do-it-yourselfers; modern authoritarians like to out-
source and, where possible, use market forces to enhance censorship
capacity. Beijing still has official censors. But it knows that they are not
enough, so it farms much of the dirty work out to the private sector by
making sure that commercial success and even survival require resolute
efforts to toe the party line. In meeting state-set goals, companies are
encouraged to innovate. Twitter and other foreign services that refuse to
comply with local censorship standards simply find themselves shut out
of the vast Chinese market.

Moreover, Beijing, Moscow, and other authoritarian governments are
increasingly using sophisticated online methods of manipulation to man-
ufacture “white noise” as a way of confusing potential oppositionists.
Automated accounts, or “bots,” that are directly or indirectly supported
by these regimes spread government propaganda and attack independent
civic movements and political opposition with the aim of “muddying the
waters” when politically consequential issues are under discussion.

Not all that long ago, it was widely assumed that the Internet would
set off geysers of information everywhere, with political change sure
to follow. Instead, it looks as if methods for taming political expres-
sion on traditional media are being adapted and applied to new media
with increasing effect. The trend of “negative convergence,” in which
the space for meaningful political expression online shrinks and moves
in the direction of less free traditional media, has profoundly troubling
implications. The range of restrictive measures, some overt, but others
more subtle and sophisticated, that Beijing, Moscow, and their imitators
have been taking should at the very least make us ask whether the Inter-
net can withstand the authoritarian encroachment and anchor itself as an
open platform for political discussion in authoritarian states.

The opposition and civil society. In democracies, open media are the
lifeblood of civil society and political opposition. In authoritarian re-
gimes, state-controlled media seek to isolate civil society organizations
from society at large, with the idea of preventing any political coordina-
tion between the former and the latter. To this end, state-run media try
to discredit in the public’s mind any notion of a political alternative to
the existing regime. Media attacks delegitimize civil society and the op-
position, paving the way for other repressive measures aimed at them.
For instance, an authoritarian regime that wants to convict a civil society
leader of far-fetched criminal charges will often first “soften up the tar-
get” by making that leader the subject of unfavorable media coverage.



80 Journal of Democracy

State-run media typically accuse oppositionists of wanting to cause
chaos, a charge that may resonate widely and deeply in societies with
histories of political instability. Relatedly, regime critics may be painted
as witting or unwitting tools of the West, a popular ploy in countries
as diverse as China, Zimbabwe, Azerbaijan, and Russia. International
broadcasters such as the BBC, Radio Free Europe/Radio Liberty, and
Radio Free Asia are typically blocked, thereby stripping civil society of
key channels for obtaining independent news and communicating with
domestic audiences.

Opposition spokespersons, as a rule, never receive direct access to
state-run media’s jealously guarded audience. When it seems like the
tactically astute thing to do—there may be times when overtly denounc-
ing someone will only breed more publicity or even sympathy—the re-
gime will make a critic figuratively disappear from public discourse.
Russian state-controlled television, particularly the NTV network, has
repeatedly given nationwide airtime to sensationalistic programs that
suggest human-rights activists and other reformers are working for out-
side interests, or are otherwise seeking to harm the Russian state. Among
these programs was “Anatomy of a Protest,” a purported documentary
that was shown in 2012 in order to undermine the demonstrations that
broke out in Moscow and other cities following flawed parliamentary
and presidential elections. State-controlled media sought to tar muck-
rakers such as Navalny and Magnitsky as personally corrupt (the latter
was still being defamed after his death in prison) even as these figures
courageously strove to bring official wrongdoing to light. The lesson for
anyone who might be thinking of imitating them is clear.

Is such vicious treatment directly ordered from on high? Very pos-
sibly it is not, if only because no overt command is necessary. The state-
run media, like Henry II’s entourage, is constantly poised to attack any
latter-day Thomas Beckets and may not even need to hear a seemingly
offhand “Will no one rid me of this meddlesome priest?”” from the lips
of power. In today’s Russia and countries like it, the regime likely sees
self-censorship as the best censorship, and “spontaneous” attacks on
critics as the best attacks. In the former case, the spirit of the state cen-
sor has been internalized, and in the latter the higher-ups need never lift
an incriminating finger or utter a guilty word—what they want done is
understood implicitly and requires no discussion.

In China today, all major newspapers and broadcasting concerns are
registered with the state or the CCP, and remain subject to state institu-
tions (most importantly, the Propaganda Department) that have author-
ity to dictate editorial guidelines. When it comes to sensitive matters
such as Tibet, only regime-friendly commentators receive airtime.'

The power that political authorities wield over editorial content is
dramatically illustrated by the case of Liu Xiaobo. A literary intellec-
tual who went to jail for steadfastly arguing against continued one-party



Christopher Walker and Robert W. Orttung 81

rule, he was little known outside the rarefied circles of human-rights
activists and China experts. Few outside the Middle Kingdom had ever
heard of him. That changed on 8 October 2010, when the Nobel Com-
mittee in Oslo announced that Liu was to be awarded the Peace Prize
for his “long and non-violent struggle for fundamental human rights in
China.” Suddenly, the world news was full of headlines about this brave,
peaceful dissident who had been thrown into a Chinese prison solely
for speaking his mind and advocating things that citizens of democratic
countries take completely for granted.

Liu had been charged a year earlier with “inciting subversion of state
power,” an article in China’s criminal code often used to silence critics
of CCP primacy. The offense took the form of his participation in draft-
ing and circulating the prodemocracy manifesto Charter 08. The wider
world may have been celebrating Liu’s courage and stirring commit-
ment to high, humane principles, but Chinese television viewers heard
not a peep about him. Only China’s online community was able to evade
censorship and official blackouts to get news of the first Chinese person
to win the Peace Prize.

In Russia, public-affairs shows on the main television outlets—
Channel One, Rossiya, and NTV—feature a reliable cast of govern-
ment-approved pundits. Opposition figures, activists, and social critics
rarely, if ever, are invited to appear. A few activists, including opposi-
tion leaders Boris Nemtsov and Lyudmila Alexeyeva, are known be-
cause their public careers date back to before the beginning of the Putin
era. Yet none holds much sway with the Russian public—they have
been shut out of the media for too long. Younger activists are sedulous-
ly kept off widely watched television programming. Speaking on Ekho
Moskvy radio on 22 May 2013, Vladimir Posner, the former Soviet pro-
paganda apparatchik who now hosts a leading talk show on state-owned
Channel One television, admitted that “there are a number of people . . .
whom I know that I cannot invite” to appear on the air. Among these, he
listed opposition leaders Nemtsov, Navalny, and Vladimir Ryzhkov."
Media under state control create towering obstacles that civil society
and oppositionists find themselves hard-pressed to overcome as they
strive to reach mass audiences with alternative visions of governance
and political life.

State Media in Weak Democracies

The state-controlled media model reaches its fullest, most potent
form in contexts of outright authoritarianism. Yet some of its charac-
teristic features and techniques are proving attractive to democratically
elected governments in countries where democracy is weak or in danger
of backsliding toward authoritarianism. In Ecuador, Nicaragua, Turkey,
and Ukraine, authorities are exerting effective control over traditional



82 Journal of Democracy

electronic media while pursuing efforts to obstruct political speech on-
line. Such developments have serious implications for the democratic
prospects of these countries.

In Turkey, where the Justice and Development Party (AKP) of Prime
Minister Recep Tayyip Erdogan has dominated politics and government
for more than a decade, the depth of state influence on the broadcast
media was laid bare during the massive antigovernment protests of June
2013. As activists filled Istanbul’s Taksim Square, the country’s main
state-influenced media outlets showed documentaries about penguins
and dolphin training. One ran a cooking show. Erdogan called Twitter
a “menace,” and authorities cracked down on its users, arresting dozens
on charges of publishing “misinformation.” Government-friendly Turk-
ish media outlets blamed the protests on unspecified foreign enemies.
The media in Turkey have seen their independence corrode as unseemly
business relationships have blossomed between major media owners
and the government. These cozy arrangements make demands for po-
litical obedience hard to defy. The media has become complicit in the
growing political intolerance of the ruling circles.

Nicaragua has moved toward state dominance of the media since
Daniel Ortega’s return to the presidency in 2007. Ortega now controls
nearly half of the country’s television news stations; his children run
three of them. He has launched at least two news websites and is thought
to be secretly operating state-supported blogs and social-media “troll
centers” in order to intimidate opponents and independent forces. Po-
litical analysts say that this media power has given Ortega a tool to
discredit critics, and that positive media exposure helped him to win
a 63 percent landslide in November 2011, up dramatically from the 38
percent plurality that he won five years previously.?

Since winning election as president of Ukraine in 2010, Viktor Yanu-
kovych has pursued a mass-media approach that seeks to mimic crucial
aspects of the Kremlin’s strategy. Television-news assets with national
reach are either directly controlled by the government or belong to oli-
garchs with close official ties. The sole exception is TVi, a station that
has retained a degree of independence but underwent a murky owner-
ship change in mid-2013. During the run-up to the October 2012 par-
liamentary election, TVi came in for extensive harassment. In July, tax
police raided its offices. Meanwhile, coverage of the government by the
dominant broadcast-news outlets has become more sycophantic and less
likely to apply any real scrutiny to official policies and actions.

Ecuador’s President Rafael Correa has become known for his clamp-
downs (often via lawsuits demanding huge damage payments) on media
outlets that dare to criticize his administration. In 2012, he canceled
the broadcast license of Telesangay and closed Radio Morena, also an
opposition outlet. He called for a boycott of “corrupt” private media.
During a speech on May 29 of that year, he publicly tore up a copy of



Christopher Walker and Robert W. Orttung 83

the newspaper La Hora, shouting “Let them complain!”*' He deploys
his own highly charged weekly television and radio show, together with
harsh and selective use of the law, to attack his critics in civil society
and the opposition, signaling to rivals and allies alike who is up and who
is down in presidential eyes.?

What Does It All Mean?

Some observers of contemporary authoritarianism have been tempted
to consign state-controlled media to the category of anachronism. But
that is a mistake: News of state-controlled media’s demise as a serious
political force is decidedly premature. The greater diversity of media
today means less than meets the eye when it comes to critical political
expression: Television still reigns supreme, and through it authoritarian
regimes have learned to shape political discourse and impede the growth
of links between civil society and the populace at large.

Authoritarian rulers know that they need state-controlled media to sur-
vive; hence meaningful liberalization of such media is unlikely. State-
controlled media live in a kind of institutional limbo: They cannot be-
come free until there is revolutionary change. The state’s control over the
media, once tightened, cannot readily be loosened without opening the
floodgates and risking the regime itself. Mikhail Gorbachev, the last top
official of the USSR, discovered this with his policy of glasnost (open-
ness). He thought that he was saving the Soviet system via such reforms,
when in fact he was signing its death warrant.

In an age when information flows on a vast scale and at lightning
speed within and across national borders, it can be difficult to accept
the notion that political news and information can be successfully cir-
cumscribed. Someone forgot to tell some of the world’s more dogged
authoritarians that the path to greater media openness is unavoidable.
Authoritarian regimes have a single-minded focus on self-preserva-
tion; they will neither resign themselves to the free flow of politi-
cal information nor abandon efforts to dominate their national me-
dia. They need the media systematically and relentlessly to impress
on crucial audiences the idea that there is no acceptable alternative to
the incumbent rulers. The Internet may offer a freer alternative to the
state-dominated old media, but the very qualities that permit this (the
diverse and decentralized character of the online world) also make the
Internet a poor match for a laser-focused authoritarian state and its
intensely disciplined messaging. Opposition voices may be freer to
speak online, but can they put forth a coherent alternative to dominant
regime narratives?

Perhaps the balance will change. New-media innovation may reduce
fragmentation and allow reformers to drive the political conversation in
a more cohesive and coherent way, but this is not clear yet. Another and



84 Journal of Democracy

more ominous prospect is that state-controlled media endure as a major
force while authoritarian regimes more aggressively pursue “conver-
gence”’—taming the new media as they have tamed the old. In this grim
scenario, the illiberal values of tradi-
tional state-controlled media triumph

The state’s control over and overshadow those of the freer new
the media, once tight- media. Absent political change basic
ened, cannot readily be enough to enable authentic media re-
loosened without open- form, can new media resist the forces
ing the floodgates and of authoritarian control stoutly enough

to keep meaningful political discourse
alive? And if they do, can the indepen-
dent political news and information
that new media offer make inroads deep and numerous enough to effect
change in systems where so many citizens remain a kind of captive audi-
ence for the old state-run media?

Today, authoritarian governments are willfully depriving hundreds of
millions of people of authentically plural and independent information
and analysis. The current attempts at democratic transitions in North
Africa and Asia will tell us much about the possibilities for reforming
state-controlled media and bringing about democratic change. Whether
and how traditional state-run media break down and new media grow
roots in Egypt, Libya, Tunisia, and Burma will be integral to their larger
democratic fortunes and to this broader understanding.

Thomas Jefferson believed that the people need “full information of
their affairs thro[ugh] the channel of the public papers,” for a healthy
democracy depends on an informed citizenry that enjoys access to the
free flow of ideas and debate on matters of civic importance. Successful
authoritarianism, in stark contrast, absorbs newspapers into the govern-
ment (whether formally or in fact) and survives by narrowing the flow
of ideas on the issues that matter most in order to ensure that its citizens
remain quiescent because unaware.

risking the regime itself.

NOTES

1. David Shambaugh, China’s Communist Party: Atrophy and Adaptation (Washing-
ton, D.C.: Woodrow Wilson Center Press, 2008), 105.

2. Anne-Marie Brady, Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in
Contemporary China (Lanham, Md.: Rowman and Littlefield, 2010), 184.

3. William J. Dobson, The Dictator’s Learning Curve: Inside the Global Battle for
Democracy (New York: Doubleday, 2012).

4. Ying Zhu, Two Billion Eyes: The Story of China Central Television (New York:
New Press, 2012), 3—4.

5. See Zeynep Tufekci, “Networked Politics from Tahrir to Taksim: Is There a Social



Christopher Walker and Robert W. Orttung 85

Media-Fueled Protest Style?” dmlcentral (blog), 3 June 2013, http://dmlcentral.net/blog/
zeynep-tufekci/networked-politics-tahrir-taksim-there-social-media-fueled-protest-style.

6. Guillermo O’Donnell, Philippe Schmitter, and Laurence Whitehead, Transitions
from Authoritarian Rule, vol. 4, Tentative Conclusions About Uncertain Democracies
(Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1986).

7. Brady, Marketing Dictatorship, 80.

8. Ivan Krastev, “Paradoxes of the New Authoritarianism,” Journal of Democracy 22
(April 2011): 8.

9. Albert O. Hirschman, The Rhetoric of Reaction: Perversity, Futility, Jeopardy
(Cambridge: Belknap Press, 1991).

10. Levada Center, “Otkuda Rossiyane uznayut novosti,” 8 July 2013, available at
www.levada.ru/08-07-2013/otkuda-rossiyane-uznayut-novosti.

11. Ellen Mickiewicz, Television, Power, and the Public in Russia (Cambridge: Cam-
bridge University Press, 2008).

12. Levada Center, Russian Public Opinion March 2008-March 2009 (Moscow:
Levada Center, 2009), 22, Table 3.7, available at www.levada.ru/books/obshchestvennoe-
mnenie-2008.

13. Barbara Geddes and John Zaller, “Sources of Popular Support for Authoritarian
Regimes,” American Journal of Political Science 33 (May 1989): 319-47.

14. Ronald Deibert and Rafal Rohozinski, “Control and Subversion in Russian Cyber-
space,” in Ronald Deibert, John Palfrey, Rafal Rohozinski, and Jonathan Zittrain, Access
Controlled: The Shaping of Power, Rights, and Rule in Cyberspace (Cambridge: MIT
Press, 2010), 16.

15. “Freedom on the Net 2013: A Global Assessment of Internet and Digital Media,”
available at http://freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2013.

16. Sarah Oates, Revolution Stalled: The Political Limits of the Internet in the Post-
Soviet Sphere (Oxford: Oxford University Press, 2013), 4.

17. Gary King, Jennifer Pan, and Margaret E. Roberts, “How Censorship in China
Allows Government Criticism but Silences Collective Expression,” American Political
Science Review 107 (May 2013): 1-18.

18. Andrew Jacobs, “Many Chinese Intellectuals Are Silent Amid a Wave of Tibetan
Self-Immolations,” New York Times, 9 November 2012.

19. “Osoboe mnenie,” Ekho Moskvy (Moscow), 22 May 2013, available at http://echo.
msk.rulprograms/personalnol/1078890-echo.

20. Blake Schmidt, “Nicaragua’s President Rules Airwaves to Control Image,” New
York Times, 28 November 2011.

21. Scott Griffen, “Ecuador Steps Up Campaign Against Media,” International Press
Institute, 12 June 2012, available at www.freemedia.at/homel/singleview/article/ecuador-
steps-up-campaign-against-media.html.

22. Carlos de la Torre, “Latin America’s Authoritarian Drift: Technocratic Populism
in Ecuador,” Journal of Democracy 24 (July 2013): 33—46.


http://dmlcentral.net/blog/zeynep-tufekci/networked-politics-tahrir-taksim-there-social-media-fueled-protest-style
http://dmlcentral.net/blog/zeynep-tufekci/networked-politics-tahrir-taksim-there-social-media-fueled-protest-style
www.levada.ru/08-07-2013/otkuda-rossiyane-uznayut-novosti
http://freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2013
http://echo.msk.ru/programs/personalno/1078890-echo
http://echo.msk.ru/programs/personalno/1078890-echo
www.freemedia.at/home/singleview/article/ecuador-steps-up-campaign-against-media.html
www.freemedia.at/home/singleview/article/ecuador-steps-up-campaign-against-media.html

	0_25
	08_25.1 walker&orttung pp. 71-85



