
May 2019  •  Working Paper

PUSHING ON AN 
OPEN DOOR

Foreign Authoritarian 
Influence in the 
Western Balkans 
Kurt Bassuener

T



2 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

EXECUTIVE SUMMARY 

Nearly two decades after the cessation of violent conflict in the Western 
Balkans and efforts by the international community to support democratic 

reform, analysis suggests that most countries in the region are losing ground on 
the rule of law, media freedoms, and democratic accountability more generally. 
State capture, erosion of independent media, and the growth of corrupt patronage 
networks are features of this landscape.

Meanwhile, authoritarian powers such as Russia, Turkey, China, and several Persian 
Gulf states are exerting greater influence in the Western Balkans, with the effect 
in certain respects of corroding the integrity of democratic institutions. They bring 
significant economic and political leverage and have focused efforts on developing 
strong relationships with governments in the region. But their footprint extends to 
the wider societies through state media initiatives whose narratives intersect with 
and amplify illiberal narratives, while bolstering unaccountable governance systems 
throughout the region.

Key Issues

•  �Governments in the Western Balkans are generally able to insulate their agendas 
from media scrutiny by exercising control or heavy influence over public broad-
casters, commercial media with partisan alignments, and other private outlets that 
depend on state advertising or favorable regulatory decisions. 

•  �Outside authoritarian actors and local illiberal elites are building relationships that  
amount to a de facto alliance—initially tactical, but increasingly strategic—between 
those with a joint interest in weak democratic safeguards. For Balkan elites, this 
opens new vistas of personal enrichment, as well as opportunities for arbitrage 
with an increasingly nervous West.

•  �The authoritarian states active in the Western Balkans today fall into two distinct 
groups in terms of the nature of their engagement and intent. The differentiation 
might be described as grafting (Russia and Turkey) versus grifting (China and the 
Gulf states).

Impact of Foreign Authoritarian Influence

Russia: The region’s political regression and unfulfilled reform agendas have pro-
vided Moscow with opportunities to promote friction and fragmentation. A hallmark 
of the Kremlin’s policy has been the exploitation of cleavages to advance its goals of 
establishing control over energy infrastructure, as well as impeding the expansion 
of NATO, and more recently, the EU. Where Moscow’s interests play into social and 
political conflicts, the interests and sentiments of local ruling elites often act as natu-
ral force multipliers.

Turkey:  As with Russia, the trajectory of Turkish engagement in the Western Balkans 
correlates with the country’s domestic political conditions and the perceived inter-
ests of its leadership. Turkish engagement in the Balkan media sphere seems aimed 



3 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

at promoting President Recep Tayyip Erdoğan and his policies, in addition to further 
developing favorable relationships with the region’s governments. Turkish state media 
contribute to an information environment in which local citizens are surrounded by 
propaganda from numerous and often conflicting outside players and agendas, feed-
ing into an existing, widespread sense of cynicism about the integrity of the press and 
democratic institutions.

China: Chinese investment in the region may seem like an easy way for Balkan lead-
ers to maintain their ecosystems of power, but it could allow Beijing to gain far greater 
economic and political leverage in the future. The political alignment of most regional 
media has impeded broad and independent public discussion of China’s activities—
Beijing’s media messaging agenda and that of local political leaders largely coincide. 
Beijing’s largesse also comes with an expectation of self-censorship and conformity 
regarding sensitive topics, and its outreach efforts effectively promote China’s authori-
tarian political system. China’s way of doing business—opaque deal-making with estab-
lished political elites, enabled by a high tolerance for corruption—exacerbates existing 
problems surrounding transparency and accountability in the Western Balkans.

Gulf States: Although relatively limited until recently, increasing investment from the 
Gulf has targeted local government elites who can ensure that projects proceed with-
out due diligence or public transparency. While the Gulf states’ media presence and 
outreach has been less sizeable than that of other authoritarian regimes, they have 
been used to push back against local concerns about their investments in the region.

All of the authoritarian actors analyzed employ a mode of governing through person-
alized power that blurs the line between public and private resources. This has deep 
congruence throughout the region, where institutional mechanisms meant to ensure 
accountability and enforce the rule of law remain shallow. Opaque deal-making 
is notably facilitated by the weakness of independent media in the host countries, 
where Balkan political elites tend to dominate domestic media narratives through 
control of major broadcast stations and other key outlets. Under these conditions, 
authoritarian powers attempting to exert influence on leaders and publics through 
state media initiatives in the Western Balkans are pushing on an open door. 

While the direction and development of the societies in the Western Balkans will ulti-
mately depend on the will of their citizens, external support for local advocates work-
ing to legally entrench democratic accountability is still essential. The Western Balkans 
are a front in what amounts to a world war of values, and the forces of democracy 
cannot afford to abandon it.

Those in the established democracies and in the Western Balkans who hold demo-
cratic rights and human freedoms dear need to make common cause. Indeed, their 
challenges are intertwined: Many familiar features of the Western Balkan media and 
public space are now on the rise across Europe and North America. The struggle 
to build accountable democracy in the Western Balkans is not separable from the 
defense of democracy in the rest of the world. 



4 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

INTRODUCTION 

A generation has grown to adulthood since the collapse of Soviet-enforced communism 
in Europe and the violent dissolution of Yugoslavia. The conflicts in Slovenia, Croatia, 
Bosnia and Herzegovina (BiH), Kosovo, and North Macedonia between 1991 and 2001 
left over 130,000 people dead and drew ever-deepening engagement by democratic 
powers, which sought to restore stability and promote the region’s recovery, democrati-
zation, and integration into “a Europe whole, free, and at peace.”

Yet eighteen years after the negotiated end to the Western Balkans’ last conflict, these 
efforts have been widely assessed as, at best, only partly successful. According to a host 
of indices, the region has experienced backsliding on the rule of law, media freedoms, 
and other elements of liberal democratic practice.1 Illiberal Balkan elites have pursued 
state capture, using tools including control or undue influence over the media, corrupt 
patronage networks, and intimidating ethnonationalist war narratives—even alignment 
with extreme paramilitary groups.2

At the same time, the return of geopolitical friction has accelerated regression in the 
Western Balkans. Even before the Russian seizure of Crimea in 2014, the footprint of 
authoritarian powers in the region was becoming more evident. This has given Balkan 
elites a sense of leverage and confidence in their engagement with the EU and the 
United States, but also—and more importantly—with their own publics. To quote Marko 
Đurić, head of the Serbian government’s office for Kosovo, “We need Europe, but Europe 
also needs us.”3

This paper will describe the integral role that engagement by authoritarian regimes 
in the region’s public sphere, particularly through the media, has played in the new 
tectonic alignment between Balkan elites and external powers such as Russia, Turkey, 
China, and the Persian Gulf monarchies.4 It will explore the influx of investments from 
these states and their impact on existing political, economic, and information environ-
ments in the Western Balkans. The paper will also suggest steps that the region’s civic 
actors—and those who wish to assist them—can take to protect its public sphere and 
establish accountable democratic governance.

THE EU’S LOST DECADE

While the EU was the preeminent international actor in the region following the “big 
bang” round of enlargement into Central and Eastern Europe in 2004, its normative 
influence quickly began to wane. The reasons for this have been discussed at length 
elsewhere,5 but in brief, the EU’s successes, undeniable at that time,6 engendered a 
sense of confidence that the enlargement process would largely complete democra-
tization and state building in the Western Balkans, without the need for hard security 
instruments. Although the EU’s commitment has been considerable, the presumptions 
of enlargement—that democratically elected political elites in the candidate country are 
genuinely representative and accountable, and truly want to adopt the EU’s terms as 

According to a host 

of indices, the region 

has experienced 

backsliding on the 

rule of law, media 

freedoms, and other 

elements of liberal 

democratic practice. 



NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

5

embodied in the acquis communautaire and Copenhagen criteria7—were questionable 
at the outset. Demonstrated resistance across the region to accountability reforms 
seen up until that point, even in countries in which the West exercised great leverage, 
illustrated this, and BiH was a case in point. More broadly, war crimes indictees were 
frequently transferred only after strong conditionality pressure (usually at behest of 
individual member states) was applied.8 Serbia was the most consistently recalcitrant on 
this score.

In addition, as progress toward European norms lagged, the EU chose to accentuate the 
positive and adopt a mainly transactional approach toward Western Balkan populations, 
touting the material benefits of the union as an incentive. External donors are now widely 
seen by Western Balkan societies as pursuing only their own interests—political, security, 
and economic. As a result, and as veteran Belgrade civil society activist Sonja Biserko has 
observed, many citizens are dissatisfied with the process, and the term “‘democracy’ is 
totally compromised.”9 This sentiment exists despite two decades of deep engagement 
by an “international community” whose confidence in the self-evident superiority of liberal 
democracy led to its being presented for years as “the only game in town.”10

ENTER THE AUTHORITARIANS

Meanwhile, authoritarian powers such as Russia, Turkey, China, and several Persian 
Gulf states have exerted an illiberal influence in the Western Balkans, amplifying their 
engagement and visibility over the past decade—and particularly in the past five years. 
They have come with significant economic and political leverage and have developed 
strong relationships with governments in the region. But their footprint extends to the 
wider societies. Through cultivated ties with elites and a confluence of geopolitical and 
economic interests, the authoritarian powers’ illiberal operating systems correlate with 
those inherited, developed, and maintained throughout the region, despite decades of 
ostensible convergence with the established democracies.



6 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

The primary goals behind each authoritarian state’s increased involvement in the region 
vary, and it is important to identify the distinctions. Nevertheless, there are certain 
similarities among them as well, as all are operating in an environment with common 
enabling factors that have long hidden in plain sight, defying the deeply ingrained pre-
sumption of evolutionary progress toward liberal democracy.

BUILDING ILLIBERAL ALLIANCES OF CONVENIENCE

The authoritarian states active in the Western Balkans today fall into two distinct groups 
in terms of the nature of their engagement and intent. The differentiation might be 
described as grafting versus grifting.

The members of the first group, Russia and Turkey, have long histories in the region, 
and both were closely involved in peace processes and related oversight mechanisms in 
the region’s post-conflict period. These past roles provide entrée as well as baggage to 
Moscow and Ankara in the contemporary region. There is an advantage in attempting to 
graft new projects onto historical relationships with some national and religious commu-
nities, but the same history may lead to suspicion or hostility among others.

Importantly, in the past two decades Russia and Turkey have both moved away from 
serving as flawed but apparently willing partners of the democratic powers by support-
ing (as Turkey did until some years ago) or at least acquiescing to liberalization and 
democratization in the Western Balkans. While they maintain important positions in the 
international system, they now demonstrate varying degrees of consolidated autocracy 
at home,11 and their policies in the region closely track with the domestic political priori-
ties of their respective personalistic rulers, Vladimir Putin and Recep Tayyıp Erdoğan. 

The foreign powers in the second group, China and the Gulf states, are relative newcom-
ers to the region, and their engagement has only recently come to be seen as a poten-
tial threat to liberal values and democratization. These regimes tend to be more plainly 
commercial and transactional in their approach, presenting themselves as economic 
partners seeking mutual benefit. 

It is worth noting that both Turkey and several Gulf states have sought to exert forms of 
religious influence within Muslim communities in the Balkans, achieving some successes 
and perhaps greater frustration. However, an in-depth examination of these efforts was 
determined to be outside the scope of this working paper.

Despite their differences, all of the authoritarian powers in question share a common 
denominator, what scholar Tena Prelec calls sultanism: “a personalized power blurring 
the line between the public and the private, in which state resources are viewed as 
personal property of the ruler and his associates.” Writing specifically of the United Arab 
Emirates’ economic agenda in the Balkans, she asserts convincingly that this modus 
operandi “has encountered fertile ground in a region largely characterized by a backslid-
ing towards (or a stagnation of) authoritarianism.”12

This operating system has deep congruence with the political and decision-making sys-
tems throughout the region, where institutional mechanisms meant to ensure account-



7 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

ability and enforce the rule of law remain shallow. Rather 
than navigating the rules-based procedures designed to 
protect the public interest in a robust democracy, repre-
sentatives of authoritarian powers can accomplish their 
commercial and policy goals with—if not one-stop shop-
ping—very few stops, so long as local partners see bene-
fits accruing to themselves personally.

Such opaque deal-making is notably facilitated by the 
weakness of a free press in the host countries. While 
established Balkan political elites do not enjoy media 
monopolies akin to those in China or Saudi Arabia, they 
tend to dominate domestic media narratives through 
control of major broadcast stations and other key outlets. 
It is also important to note that despite tens of millions 
of dollars spent to foster politically independent media, 
Balkan media enterprises are typically financially insecure. 
Many trained local journalists have left the profession or 
taken jobs at politically aligned outlets for economic rea-
sons. Those still practicing tend to have little training, and 
very few outlets have foreign bureaus or correspondents. 
The level of cynicism among news consumers is also high, 
meaning they are receptive to critiques of democratic 
ideals and Western motives, and dubious about journal-
ism and public affairs in general.13

Under these conditions, authoritarian powers attempting 
to exert influence on leaders and publics in the Western 
Balkans are pushing on an open door. The relationships 
they are building amount to a de facto alliance—initially 
tactical, but increasingly strategic—between outside 
actors and local elites with a joint interest in weak demo-
cratic safeguards. For Balkan elites, this opens new vistas 
of personal enrichment, as well as opportunities for arbi-
trage with an increasingly nervous West. 

RUSSIA

Over the course of the 2000s, partly in response to the 
2003 invasion of Iraq, the 2003 Rose Revolution in Geor-
gia, and especially the 2004 Orange Revolution in Ukraine, 
Russia became increasingly vocal regarding Balkan affairs. 
For example, its opposition to Kosovo’s independence 
from Serbia has served to maintain its leverage with Bel-
grade and develop a popular constituency among Serbs 
throughout the Western Balkans.



8 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

Indeed, Serbia became the hub for Russian influence efforts in the region. The Russian 
state-owned gas giant Gazprom purchased a controlling stake in the Serbian state oil 
company NIS in early 2008, as Kosovo prepared to declare independence.14 Russia’s 
Gazprom was also engaged in building the South Stream pipeline project through 
Serbia to transport Russian gas into European markets until the project was canceled 
in 2014 due to objections from the EU.15 Nevertheless, Gazprom advertisements fea-
turing intertwined Russian and Serbian flags have since greeted travelers on the road 
from Belgrade’s Nikola Tesla Airport to the city center. More recently however, Moscow’s 
economic influence expanded into the commanding heights of Western Balkan NATO 
members when in 2018 the Russian state-owned banks Sberbank and VTB bought 
nearly half of Croatian state food giant Agrokor, thereby saving its government from the 
political disaster of a bankruptcy.16

A hallmark of Russia’s policy has been the exploitation of cleavages local to the region—
and among members of the Euro-Atlantic community on policies toward the region—to 
advance its goals of establishing control over energy infrastructure and impeding the 
expansion of NATO and more recently the EU.17 Moscow has been able to play the 
opportunistic spoiler, expending very little political or economic capital, in part because 
reform momentum had already begun dissipating and frictions among democratic 
actors were becoming increasingly heated on their own. This is most pronounced in BiH, 
where Russia has vocally supported Milorad Dodik, the de facto leader of the Republika 
Srpska (Bosnian Serb Republic) autonomous entity, and now a member of the tripartite 
BiH state presidency. Dodik has for more than a decade escalated his open defiance 
of the Office of the High Representative (the international institution in BiH tasked with 
interpreting and applying the Dayton Accords peace agreement), the country’s central 
authorities, and even Constitutional Court rulings. He presents himself—and may be 
perceived—as Moscow’s most solid ally in the Balkans.

Russia grew more assertive abroad as Putin’s domestic legitimacy came under increas-
ing question, and especially as international tensions rose in response to the seizure of 
Crimea from Ukraine in March 2014. According to Western diplomatic sources, Moscow 
encouraged Dodik to use Crimea’s rigged annexation referendum as a precedent for 
Republika Srpska’s separation from BiH, and he was praised by the Russian ambassador 
for obstructing BiH’s alignment with the EU’s sanctions on Russia over Crimea.18 Months 
later, Russian foreign minister Sergey Lavrov condemned the potential extension of 
NATO membership to Montenegro, North Macedonia, and BiH as “mistaken politics and 
provocation by the North Atlantic military alliance.”19 Russia has subsequently made 
clear that the integration of Balkan countries into either NATO or the EU was unde-
sirable.20 Prior to the 2014 invasion of Ukraine, resisting EU enlargement was not an 
avowed Russian policy priority. 

Amplified Russian visibility followed soon after with the dispatch of conspicuous “Cos-
sack dancers” from Russia to Republika Srpska in October 2014 just prior to elections in 
which Dodik was narrowly reelected president of the entity, and in 2018—also an elec-
tion year—the Night Wolves motorcycle gang similarly paid a visit to Republika Srpska. 
Moscow has also taken advantage of North Macedonia’s stalled bids to join NATO and 
the EU since 2008, displaying an increased interest and engagement even in the cultural 
and educational spheres.  



9 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

One manifestation in the cultural sphere is the proliferation of Russian language centers 
supported by the state-funded Russkiy Mir (“Russian World”) Foundation throughout the 
Balkans, which include, for example, one such center that opened in 2012 in Banja Luka 
at the Republika Srpska Library.21 In 2004, Russia also opened the International Slavic 
University in the North Macedonian city of Bitola, offering degrees accredited both in 
North Macedonia and in Russia by the G.R. Derzhavin State University.22 

RUSSIAN INTERFERENCE IN NORTH MACEDONIA  
AND MONTENEGRO
In June 2018, Greek prime minister Alexis Tsipras and foreign minister Nikolaos Kotzias 
reached a provisional agreement (the Prespa Agreement) with their Macedonian counterparts, 
Zoran Zaev and Nikola Dimitrov, to end the nearly three-decade-old dispute over Macedonia’s 
constitutional name, which Athens considered an infringement on its ancient heritage and an 
implied territorial claim on northeastern Greece. The agreement to change Macedonia’s name 
to the Republic of North Macedonia—which was approved by a referendum and parliamen-
tary vote in September 2018 and by the Greek parliament in January 2019—paves the way 
(pending ratification by member states) for it to join NATO and open membership talks with 
the EU.23 

Russian influence in North Macedonia grew noticeably since the country was sidelined at the 
NATO Bucharest summit in 2008 from receiving a NATO membership invitation due to the 
name dispute with Greece. Then-prime minister of North Macedonia, Nikola Gruevski, ampli-
fied his already evident nationalism, leavened with growing authoritarianism and abuses of 
power thereafter.24 Availing itself of an opportunity to play spoiler and cultivate influence, 
Russia increased support for Gruevski over the course of nearly a decade, most markedly in 
the final years of Gruevski’s rule from 2015-2017 as protests in North Macedonia finally drew 
greater Western diplomatic engagement. Russian investment increased over this period, and 
local observers noted that Russia’s diplomatic presence spiked, as did engagement with secu-
rity services.25 Following a still-murky battle between Albanian militants and North Macedonian 
security services in Kumanovo in May 2015, Russian Foreign Minister Sergei Lavrov asserted 
that the West had an “ostrich” policy of ignoring Greater Albanian extremism while plotting 
“color revolutions,” and he alleged that (NATO members) Albania and Bulgaria planned to 
partition the country.26

North Macedonian investigators claimed in July 2018 that Ivan Savvidis, a Greek-Russian 
tobacco tycoon and former Russian parliament member who is reportedly close to Putin and 
was then resident in Greece, had bankrolled efforts to generate violence in advance of the Sep-
tember 2018 referendum.27 Greece expelled two Russian diplomats the same month for efforts 
to impede the Prespa Agreement; two more were denied entry.28 Nationalist opposition to the 
name agreement remains pronounced in both North Macedonia and Greece; it is likely Russia 
will continue its disruptive efforts.

Russia also opposed Montenegro’s accession to NATO in June 2017. The Kremlin was allegedly 
behind what the Montenegrin government described as an attempted coup against longtime 
leader Milo Đukanović in October 2016.29 The incident came during contentious elections in 
which NATO membership was a deeply divisive issue, and at least some of the preparations 
apparently took place on Serbian soil.30 Russia’s point man for the region, former Federal Secu-
rity Service (FSB) chief Nikolai Patrushev, visited Belgrade soon after the attempted putsch to 
smooth ruffled feathers and extract two Russian nationals who were implicated in the events.31 
Agents from Russia’s military intelligence, known by its former Russian acronym GRU, as well 
as Serbian accomplices, have been implicated in court proceedings and identified by analysts.32



10 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

Russian Media in the  
Western Balkans

Russian state media are readily available 
in the region. The television networks RT 
and Russia 24 are included in many cable 
packages,33 and Sputnik Online’s content in 
Serbian can be accessed in both Cyrillic and 
Latin alphabets, reaching news consumers 
throughout the former Yugoslav market.34 
Sputnik’s chief editor in Serbia, Ljubinka 
Miličić, told a local analyst in 2016 that it 
was relatively easy to operate in the area: 
“Setting aside the trouble we are facing from 
the European Commission, we’ve had no 
problems here.” She said Sputnik employed 
about 40 people from its base in Serbia.35 
Sputnik is registered in the country as a 
branch of Rossiya Segodnya, the umbrella 
state news organization established in 2013. 
While Rossiya Segodnya and RT are suppos-
edly separate, Margarita Simonyan heads 
both organizations.36 They regularly employ 
writers and interview guests with long 
nationalist pedigrees in the region, without 

informing audiences of their backgrounds.37 Much of this Russian-origin media content 
is republished or rebroadcast for free in the local Serbian media.38

Serbia also is home to a communications firm, SPN Media Solutions DOO Beograd, that 
is linked to Rossiya Segodnya and has been implicated in Russian-sponsored disinforma-
tion efforts in the Baltic states.39

It is important to note that the Serbian government and ruling party tend to dominate 
the country’s media environment. Forty-six percent of journalists surveyed by the Ser-
bian Independent Association of Journalists (NUNS) and the Slavko Ćuruvija Foundation 
in late 2017 claimed that state authorities had pressured them or their newsrooms 
to influence coverage.40 Serbia ranks 76th on Reporters Without Borders’ World Press 
Freedom Index.41 Tamara Spaić, a journalist for the popular tabloid Blic, said in 2018 that 
while journalists previously competed to seek out and report the news, “now the journal-
ists and the editorial staff simply wait for the material based on which they are to make 
the report to be delivered. It has all become propaganda.”42 

These dynamics are not restricted to Serbia. A report by the Balkan Investigative Report-
ing Network (BIRN) in October 2017 found that a host of pro-Russian news portals and 
websites in Montenegro are domestically driven and run, but carry Serbian-language 
content from Sputnik and other Kremlin-affiliated sources.43 They cater to a large 
minority of the population that opposes the government and its Western orientation. 
One such outlet, IN4S, which uses both Latin and Cyrillic alphabets, produces its own 



11 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

content while also reprinting news from Russian media. It describes its offerings as 
“timely news from Montenegro, Serbia, Republika Srpska, and Russia.”

While Russia’s engagement in the region’s media and public arenas to promote its poli-
cies and narratives is considerable, the interests of ruling elites (particularly in Belgrade 
and Banja Luka) and the sentiments of many Serbs and at least some North Macedo-
nians and Montenegrins act as natural force multipliers. According to a Banja Luka–
based journalist, “No Serbian politician can ever win elections in [Republika Srpska] and 
Serbia if they don’t openly show admiration for Russia and rejection of NATO.… Russia, 
in order to exert influence in RS, does not need to invest a lot of money or effort.”44 In a 
media and public narrative version of asymmetric warfare, Moscow can, with little finan-
cial burden or application of political leverage, stoke social tensions and foment cynicism 
about democratic institutions and processes throughout the region.

The intertwined nature of Russian and Serbian state and media influence was on display 
during an August 2018 visit to Belgrade by Russian Foreign Ministry spokeswoman 
and press director Mariya Zakharova. She was taken to an international music festival 
in Guča in western Serbia by Serbian foreign minister Ivica Dačić, who is widely seen 
as Moscow’s most reliable partner in the country. Footage of Zakharova dancing, and 
even appearing onstage, was in heavy rotation in Serbian media.45 During her visit, she 
implied Russian support for Serbia’s recent advocacy of a plan to partition Kosovo along 
ethnic lines.46

This entanglement makes it especially difficult to assess the true popular resonance of 
Russian-backed content in Serbia and the region. A 2016 snapshot of Facebook statis-
tics suggested that Sputnik’s audience was dwarfed by that of the Luxembourg-based 
regional broadcaster N1,47 but narratives that serve Russian interests are clearly dissem-
inated through outlets other than the Russian state entities themselves. 

In summation, Russia’s media and public influence activities are integral to its goal of 
impeding the expansion of Euro-Atlantic institutions. It is not coincidental that the hub 
for its efforts is in Serbia, the only country in the Western Balkans that avows neutrality 
and eschews pursuit of NATO membership. The region’s political regression and unful-
filled reform agendas provide Moscow with ample opportunities to promote friction and 
fragmentation.

TURKEY

As with Russia, the trajectory of Turkish engagement in the Western Balkans correlates 
with the country’s domestic political conditions and the perceived interests of its leader-
ship. Before the ruling Justice and Development Party (AKP) took power in 2002, Turkey’s 
policy in the region was only mildly differentiated from those of its NATO allies. It began 
to increase its assertiveness and visibility roughly a decade ago as part of then foreign 
minister Ahmet Davutoğlu’s “strategic depth” and “zero problems with neighbors” ini-
tiatives, which aimed to position Turkey as an active leader across the former Ottoman 
sphere.48 Economic interests also came to the fore. In an April 2010 speech at Sarajevo’s 
Bosniak Institute, then prime minister and now president Erdoğan’s message might be 
summed up as “the business of Turkey in the Western Balkans is business.”49

Russia’s media and 

public influence 

activities are integral 

to its goal of impeding 

the expansion of Euro-

Atlantic institutions.



12 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

The advent of the Arab Spring in 2011 first buoyed, then 
upended Turkey’s neighborhood policy in the Middle East, 
as the Islamist movements it supported were ultimately 
suppressed by traditional elites. In the past five years, 
Erdoğan has increasingly subordinated his foreign policy 
to the needs of his domestic situation, namely his author-
itarian consolidation of power and suppression of various 
political enemies. The results have generally been harmful 
to the region’s observance of democratic principles.

This trend accelerated dramatically following the July 2016 
coup attempt in Turkey, which the government blamed 
on Sufi cleric and U.S. resident Fethullah Gülen—formerly 
an Erdoğan ally—and his network of followers in the state 
and society. The primary focus of Ankara’s Western Bal-
kans policy has since shifted to uprooting or taking over 
the Gülenist infrastructure that had developed over the 
previous decade with official Turkish support. Author-
ities in the region were expected to comply, with little 
regard for democratic safeguards. This occurred rapidly 
in BiH, where the Party of Democratic Action (SDA), the 
dominant force in Bosniak (Bosnian Muslim) areas, was a 
willing partner. Private Gülen-affiliated universities such as 
International Burch University in Sarajevo were compelled 
to take on new management.50 A weekly Gülenist newspa-
per published in the Bosnian, Croatian, and Serbian (BCS) 
language, Novo Vrijeme, was taken over and adopted a pro- 
Erdoğan editorial policy—a fact proudly covered in a pro-
SDA and pro-Erdoğan Bosnian news weekly, Stav, only a 
month after the coup attempt.51 But the most spectacular 
incident in the region was Turkish intelligence agents’ April 
2018 rendition to Turkey of six Turkish citizens residing in 
Kosovo—five educators and one physician—without any 
semblance of due process. Erdoğan lauded the operation 
to domestic audiences in Turkey.52 However, this roused 
public ire in Kosovo and led to Prime Minister Ramush 
Haradinaj dismissing his interior minister and intelligence 
chief afterward, which also provoked Erdoğan to publicly 
complain.53

The Turkish leadership has also used the Western Bal-
kans as a stage for political campaigns at home. In May 
2018, after Erdoğan was barred from holding campaign 
rallies in EU member states as he sought election to a 
newly empowered presidency created by constitutional 
revisions the year before, he held a large rally in Sarajevo 
instead.54 While the event was aimed at turning out the 
vote among Turkish citizens in Europe, Erdoğan appeared 



13 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

alongside the Bosniak member of the BiH presidency, Bakir Izetbegović of the SDA, who 
at the time was testing the waters for his wife to succeed him.55 Opponents of the SDA 
certainly saw Erdoğan’s visit as partisan.56 The rally, which drew an audience of 15,000, 
garnered international as well as regional media attention.

In an indication of the risks and historical baggage associated with such overt displays of 
influence, much of the local media coverage and social media commentary was decid-
edly negative. For Serb and Croat nationalist media, as well as nationalist politicians like 
Dodik, the rally symbolized Bosniaks’ dependence on or loyalty to Turkey,57 and served 
to stoke ethnic divisions. Even for a swath of Bosniak public opinion, the rally was an 
embarrassment; for many Sarajevans, it was seen as a disruptive nuisance.58

Another aspect of the event illustrated the potential for Turkish state influence to erode 
basic freedoms in the region. International journalists were denied accreditation to 
attend the rally, with organizers stating that the decision was made by Turkish officials.59 
The local reaction was relatively muted. The BiH Journalists’ Association did not release 
an official statement, but noted that the event was not organized by BiH institutions.60 

Turkish Media in the Western Balkans

The Turkish state broadcaster TRT; TRT Avaz, which targets a Turkish audience in the 
Balkans; and the English-language TRT World are frequently available in cable packages 
in the Western Balkans.61 TRT also maintains a TRT Bosanski (BCS) website carrying Bos-
nian, Turkish, world, and regional news, in that order.62 As of September 2018, its banner 
featured a commemoration of the “martyrs” and “veterans” who opposed the July 2016 
coup attempt. TRT operates separate dedicated websites with news in Albanian, Cro-
atian, Macedonian, and Serbian, but these lack specific sections for domestic news, 
carrying only news on Turkey, the world, and the region.63 

Turkey’s official Anadolu News Agency’s Balkan service has offices in Belgrade, Pristina, 
Sarajevo, Skopje, and Tirana, and generates content in all the major regional languag-
es.64 The first section on the dedicated Balkans page of its website is for Turkish news, 
giving pride of place to court trials against Gülenists.65 Its reports—often those on 
sports—are reproduced with local commentary in the regional press, particularly in 
BiH. During the 2016 coup attempt, Anadolu’s content dominated the Sarajevo-based 
media’s coverage of Turkey, including on the popular news portal Klix.ba.66 

Some outlets in BiH, particularly the SDA-aligned daily Faktor and weekly Stav, carry more 
reporting from Anadolu than others. Most such stories are recapitulated rather than 
adopted verbatim. Faktor, for example, carried a story last year on Turkish economic 
resilience and Erdoğan’s resistance of foreign pressure.67 Stav ran an Anadolu-based 
article in 2017 titled “Europe Would Like to Tutor Turkey.”68

On the whole, Turkish engagement in the Balkan media sphere seems aimed at promot-
ing Erdoğan and his policies, in addition to further developing favorable relationships 
with the region’s governments. The public resonance of Turkish media narratives varies, 
but those aimed at cultivating a personal following among local populations seem to 
have been the least effective. However, the more bluntly self-serving that Turkish state 
media are in promoting Erdoğan’s messaging, the greater the popular sense of cynicism 

Turkish engagement 

in the Balkan media 

sphere seems aimed 

at promoting Erdoğan 

and his policies, in 

addition to further 

developing favorable 

relationships with the 

region’s governments. 



14 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

from being subjected to propaganda from numerous, often conflicting outside players 
and agendas is likely to be. This could spur resignation, or alternatively, popular resis-
tance to being treated like objects. In any case, despite efforts to develop a broader 
popular following, the center of gravity for Turkish influence is still apparently targeted to 
political elites rather than the popular realm.

CHINA

Over the past decade, China’s profile in the Western Balkans has risen considerably. It has 
a number of assets to offer in terms of diplomacy. For instance, its refusal to recognize 
Kosovo’s independence and its veto power on the UN Security Council are both appreciated 
by Serbia, which in turn has aligned itself with Chinese government positions on a host of 
issues, including its domestic human rights issues, South China Sea disputes, and Burma.69 

But it is on the economic front that Beijing has made the greatest inroads. China’s way 
of doing business—opaque deal-making with established political elites, enabled by a 
high tolerance for corruption—takes advantage of and exacerbates existing problems 
surrounding transparency and accountability in the Western Balkans.70

The Chinese Communist Party’s model of economic modernization and authoritarian 
political control has an obvious appeal to established or aspiring illiberal leaders in the 
region. China’s popular credibility as a growing economic superpower and deep-pockets 
investor is understandable and real. But while its investments, like the Pupin Bridge in 
Belgrade, are widely reported,71 its most important constituency is among incumbent 
political leaders. Beijing’s financing of infrastructure and other key economic projects 
helps these leaders demonstrate the appearance of development to their citizens and 
deliver patronage to key supporters.

Like Russia, China prefers to make deals bilaterally or in constructed-to-purpose forums 
rather than with the EU as a whole, a fact not lost on Brussels.72 Since 2012, for instance, 
China has championed its 16+1 framework, now 17+1 with the addition of Greece in 
April 2019, which convenes the Western Balkan countries (minus Kosovo) and the Cen-
tral and Eastern European members of the EU with the promise of economic, scientific, 
educational, and cultural cooperation.73 Unlike Russia and Turkey, which present them-
selves as alternatives to integration with the EU, China’s regional engagement is not 
necessarily antithetical to the goal of EU membership. However, its business model and 
political economy operate contrary to the EU’s democratic norms. China seems to be 
attempting to mitigate potential friction from this differential by buying influence in the 
EU, as well as in the region.74

The prospect of participating in China’s Belt and Road Initiative (BRI), an expansive 
infrastructure and influence strategy launched by President Xi Jinping in late 2013, is one 
way that the country attracts tie-ups in the region. The Western Balkans provide physical 
access to the most lucrative markets in the EU’s geographic core, but their infrastructure 
lags behind that of the EU. Greece’s Port of Piraeus, where the state-owned Chinese 
Ocean Shipping Company (COSCO) has a controlling stake, serves as an anchor for 
China’s approach to the European continent as a whole, in advance of and in addition to 
planned railway linkages across Eurasia. 



15 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

There is a visible and undeniable need for investment in rail, roads, and ports in the West-
ern Balkans, and even democracies outside the region have shown interest in receiving 
Chinese investment.75 But China’s economic engagement predominantly takes the form 
of loans, not grants or foreign aid. As of 2017, the aggregate of Chinese loans to Serbia 
amounted to $5.5 billion USD.76 As with Russia’s acquisition of the state oil company NIS, 
China’s backing for Serbia’s position on Kosovo in the UN Security Council has essentially 
been rewarded with economic access on terms favorable to Beijing.

Chinese investment may seem like an easy way for Balkan leaders to maintain their 
ecosystems of power, but it could lead to far greater economic and political leverage for 
Beijing in the future, and the political alignment of most regional media has impeded 
broad public discussion of China’s activities.77

 
CORROSIVE CAPITAL: CHINESE INVESTMENTS IN THE WESTERN BALKANS
Chinese loans and contracts for local public infrastructure projects in the Balkans have been accompanied by a notable lack of trans-
parency and open debate. Sonja Biserko of the Helsinki Committee for Human Rights in Serbia observed that the lack of transparency 
that typically attends contracts with Chinese companies means that the terms—their financial nature, their employment impact, 
and origin of material inputs—are unclear.78 The general population is often unaware of key facts, including whether projects are 
ultimately sponsored by taxpayers.

As one such example, Croatia awarded a contract funded by EU loans to build the controversial Pelješac Bridge—which will connect 
segments of the country’s Dalmatian coast that are separated by BiH’s only shoreline territory at Neum—to the China Pacific Con-
struction Group.79 Early reports uncovered that Chinese laborers living on a ship moored near the building site, not local hires, would 
perform the work.80 This lack of initial transparency about the terms of the contract generated considerable local press attention 
about the potential economic benefit of the project, triggering Chinese and Croatian government pushback.81 The media attention 
seems to have led to a greater emphasis on local labor’s involvement in the project and the project’s regional economic impact. While 
some details still remain unknown, these events have highlighted that even within the EU—and when supported by EU funds—such 
projects often remain opaque. In addition, domestic reporting has generated greater, if belated, transparency and local benefits. 

The same Chinese firm has engaged in high-profile road construction projects in North Macedonia that were financed by Chinese 
government loans and employed Chinese labor.82 The projects injected some funds into the depressed local economy through spend-
ing by the Chinese workers in places such as Sveti Nikole.83 However, they also featured blatant corruption on the part of the host 
government, as exposed in a raft of secret recordings whose release ultimately contributed to the defeat of North Macedonia’s then 
prime minister Nikola Gruevski’s increasingly authoritarian ruling party in 2017.84

In 2014, the Bosnian Center for Investigative Reporting (CIN) reported extensively on China’s engagement with Energy Financing 
Team (EFT), a London-based power trading firm whose chairman, Vuk Hamović, was previously alleged to have been involved in the 
protection of war crimes fugitives.85 With a loan from a Chinese state-owned bank, EFT was constructing a lignite-fired power station 
in BiH’s Republika Srpska. The entity’s parliament amended its laws to allow EFT to post the related mining concessions, which are far 
more valuable than the loan, as collateral. In the event that EFT defaults, the Chinese bank would own the entire mining and power 
generation complex outright.86

It is worth noting that some Chinese investment deals have fallen through—and been resurrected. At the November 2017 16+1 sum-
mit, Chinese premier Li Keqiang and BiH prime minister Denis Zvizdić signed an agreement to build a power plant in Tuzla to support 
the city’s growing energy needs.87 But the regional parliament of BiH’s autonomous Bosniak-Croat Federation failed to adopt legisla-
tion to commence work, so the Chinese consortium withdrew its investment, spurring criticism from political opposition.88 In March 
2019, the Federation parliament reversed course by approving guarantees to secure a $687 million USD loan from the Export-Import 
Bank of China to proceed with the project, despite a warning from the EU Energy Community that the project’s financing violated 
state aid subsidy rules, and opposition from local environmental groups against an investment in dirty coal combustion.89



16 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

Regional governments are generally able to insulate their agendas from media scrutiny by 
exercising control or heavy influence over public broadcasters, commercial media with parti-
san alignments, and other private outlets that depend on state advertising or favorable reg-
ulatory decisions. What little investigative reporting into Chinese investments is conducted is 
rarely picked up by local media outlets that might disseminate it to a wider audience.90

A source at the Bosnian Center for Investigative Reporting (CIN) noted that such stories 
are not especially interesting for readers and advertisers.91 When the CIN’s article on the 
harsh terms of a Chinese loan to the company Energy Financing Team for a new power 
station was published (see text box), the investment was being promoted by Repub-
lika Srpska authorities “as an employment opportunity, and we had a hard time getting 
through to the RS press, but even in the Federation, outlets were not particularly inter-
ested.”92 In addition, the company threatened CIN with a lawsuit and wrote to the center’s 
donor base to call for its funding to be curtailed.93

Because there are few documented reports like CIN’s story available in the public domain, 
it is unclear whether other Chinese-financed infrastructure projects in the region also 
include potentially exploitative stipulations. If so, such contracts would amplify already 
pronounced fears of a “debt trap” in countries like Montenegro, which the International 
Monetary Fund (IMF) has said will be unable to complete its Chinese-constructed highway 
from the port of Bar, financed with a loan from the Export-Import Bank of China, due to 
its already high debt load.94 N1 TV journalist Milan Mišić has observed that when China 
provides a loan, it is often used to pay for Chinese contractors, workers, and materials, 
effectively subsidizing the Chinese economy even as the lender collects interest at rates 
that are higher than those typically charged by international financial institutions.95

Chinese Media in the Western Balkans

Exploiting the vacuum of local reporting about its engagement in the region, Beijing has 
developed its own broadcasting and information dissemination infrastructure. China 
Global Television Network (CGTN) has frequently reported from Belgrade and hires local 
journalists.96 It broadcasts only in English and is available through cable operators across 
the Western Balkans.97 Stories concerning Serbia and the region are framed so as to 
underscore Belgrade’s policy of cultivating ties with all major powers.98 The network also 
aims to showcase to an international audience China’s growing links with Serbia and the 
Western Balkans, including in the entertainment sector.99

The official Xinhua news agency has long had a presence on the ground. Even before the 
BRI was announced in 2013, it had already established a bureau in Belgrade, in addition 
to others in Athens and Sofia.100 It fields correspondents throughout the region, includ-
ing Chinese journalists based in Sarajevo and Tirana and local journalists in Zagreb and 
Sarajevo. “They always had [a one-person office] in Tirana, and they report very actively,” 
says Tirana media analyst Remzi Lani.101 Xinhua is integral in making the case for the BRI 
and its benefits; it generates content in all the local languages, quotes Balkan leaders for 
English-language audiences,102 and distributes its reports via local media. Its correspon-
dents perform outreach to the higher education sector, including on the study of the 
Chinese language.103 Xinhua’s correspondent in Sarajevo, Yuan Liang, told students at the 
University of East Sarajevo’s Department of Sinology (in the Republika Srpska) that the 



17 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

career opportunities on offer from Chinese investments were effectively limitless for those 
with Chinese language skills.104

The rationale for this engagement appears to be primarily economic. According to one 
long-term observer of China’s regional activity, “They are slowly, but surely, increasing their 
presence and financial interest in the Balkans and they need to smooth the public before 
money kicks in. All Chinese investments are for employment of Chinese companies and 
workers, but they do good due diligence in advance. … All investments are presented 
through governments as employment opportunities for locals.”105

An analysis of content generated by Chinese state media in the region reveals an empha-
sis on painting China’s economic investments in an unquestionably positive light. One 
Xinhua piece extolled the “New Silk Road” as a “win-win” prospect that would bring “jobs, 
jobs, jobs.”106 The BCS-language Kina Danas (China Today) website’s China and BiH section 
ran stories on the fifth anniversary of the BRI, the 16+1 forum, and related investments.107 
More recently it presented a piece on Ambassador Chen Bo’s farewell visit to Dodik, the 
newly elected Bosnian Serb member of the BiH presidency, at which only the Republika 
Srpska flag, and not the BiH national flag, was displayed.108

It is important to stress that Beijing’s media messaging agenda and that of BiH political leaders 
—who have considerable control or influence in their respective media spaces—largely coin-
cide. Local media regularly disseminate positive views of Chinese investment in the energy 
sector, infrastructure, and the steel industry, in part by providing a platform for Ambassador 
Chen, who also recently extolled BiH as a prime destination for Chinese tourism.109

Local officials throughout the region have used Chinese state media outlets as a conduit for 
messages to Chinese authorities and the wider Chinese public, encouraging Beijing to main-
tain and increase economic engagement. In a 2016 interview with Xinhua, even the interna-
tional high representative for BiH, Austrian diplomat Valentin Inzko, praised the Republika 
Srpska power station and mine project as the kind of foreign investment BiH needs to com-
bat high unemployment.110 In Serbia, government-aligned weekly Politika ran a story entitled 
“Chinese Dragon Develops Serbia,” illustrating the elite-anchoring of this symbiosis.111

Xinhua has signed cooperative agreements with local media and news agencies such as 
the Bosnia-based, SDA-aligned Patria to publish one another’s text and photographs.112 
According to one local media professional, Patria is “known to be easy to buy, they are 
ready to align their reporting with [the] positive agenda of those with money. Overall, 
[Patria is] not very popular and take[s] a small share in the … media scene.”113 The news 
content Patria took from Xinhua included reports on the 2018 Communist Party Congress 
in China and its economic ramifications,114 Chinese president Xi Jinping’s meeting with 
Vladimir Putin on the Iran nuclear deal,115 and China’s assistance to Turkey in its economic 
difficulties (under the headline “China Supports Turkey in Its Dispute with the U.S.”).116 As a 
local media professional noted, “Patria is a commercial entity and why not sign a deal with 
the Chinese [outlet]? They have money and are ready to oil good press.”117

Other Societal Outreach and Influence Initiatives

Local journalists in BiH have been recruited as outreach ambassadors by the Bosnian- 
Chinese Friendship Association, founded in 2014 and directed by Faruk Borić, a former 

Beijing’s media 

messaging agenda 

and that of BiH 

political leaders—who 

have considerable 

control or influence 

in their respective 

media spaces—largely 

coincide.



18 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

editor of the Federation news agency FENA and editor of weekly Dani.118 In 2015, the 
association invited the Chinese ambassador to speak with “Circle 99,” a regular gather-
ing of Sarajevo intellectuals, about China’s interest in investing in “all sectors” of the BiH 
economy.119 The news section on the association’s website is replete with notes about 
Chinese donations to the Red Cross and Sarajevo’s Koševo Hospital, the latter of which is 
run by Bakir Izetbegović’s wife; the donation to the hospital is listed as a joint effort by the 
Chinese embassy and Huawei, the Chinese telecommunications firm that is now facing 
closer scrutiny of its business dealings and its links to Chinese Communist Party interests 
in a number of countries around the globe.120 It is also important to note that other asso-
ciation activities build on genuine cultural exchange, such as the 2017 refurbishment of 
a cinema which showed the 1972 Yugoslav film Walter Defends Sarajevo, with introductory 
remarks by the Chinese ambassador.121 The film, about partisans fighting Nazi occupiers 
during World War II, was and remains hugely popular in China.122

Despite this mix of initiatives, some China-sponsored activities can apparently be over-
bearing. According to a local journalist, the Bosnian-Chinese Friendship Association “is very 
active in bringing the Chinese embassy’s point of view to local media … but [the] experi-
ence I had … was very totalitarian-like and unpleasant. Russians are much more subtle 
than the Chinese.”123 A journalist also reported that the Chinese embassy attempted to 
influence a colleague’s article about China’s internal affairs.124

Nevertheless, Bosnian journalists are largely receptive to Chinese government efforts to 
cultivate individual relationships. One media figure asserted that, far from having to send 
journalists on trips to China, a meal would suffice to yield favorable coverage.125 Journalists 
and NGO personnel are indeed invited on study trips to China, where their hosts “organize 
roundtables, they [encourage] local journalists and intellectuals to spread their message, 
[and] they stimulate NGOs to consider [the benefits of] Chinese investments.”126 In addi-
tion, local intellectuals are asked “to serve as commentators and are indirectly paid. … 
Another way is that they give scholarships to local students and upon their return they tell 
their stories about China.”127

Beijing has also sought to propagate its views in academia by embedding them within BiH 
university campuses. Chinese government-backed Confucius Institutes, which have been 
met with growing suspicion in many democracies, were established at the University of 
Sarajevo in 2015 and the University of Banja Luka’s Faculty of Political Science in 2018.128 
The rector of the Northwest Chinese Pedagogical University, Liu Zhongkui, attended the 
Confucius Institute opening in Sarajevo, declaring that it would promote Chinese culture 
and language.129 In Banja Luka, the Republika Srpska president and prime minister both 
attended the Confucius Institute’s January 2018 opening, as did Ambassador Chen and 
a delegation from the University of Tianjin, with which the University of Banja Luka was 
twinned.130 This model was applied even earlier in North Macedonia, where a Confucius 
Institute was opened at St. Cyril and Methodius University in Skopje in 2013, and the uni-
versity itself was twinned with the Southwestern University of Finance and Economics in 
Chengdu.131 A Confucius Institute located at the University of Belgrade is highly developed, 
with links to other educational and cultural organizations throughout Serbia.132



19 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

 
CHINA’S INVESTMENTS IN DIGITAL INFRASTRUCTURE
In tandem with the Belt and Road Initiative (BRI), China has promoted the concept of a “Digital Silk Road,” according to which 
countries hosting Chinese-backed infrastructure projects would adopt Chinese standards and technology for telecommunications.133 
Analysts writing for the U.S. think tank the Council on Foreign Relations have warned that China could exploit these hardware and 
software installations through the secret inclusion of “backdoor mechanisms,” 134 a concern shared by democratic governments 
around the world that have begun to restrict the use of equipment manufactured by Chinese telecommunications firms ZTE and Hua-
wei. Furthermore, China has actively provided technology and training meant to assist officials in partner countries with the develop-
ment of surveillance, censorship, and propaganda systems similar to its own.135

In 2011, Beijing donated $300,000 worth of computers, printers, and other unspecified technical equipment to Serbia’s parliament.136 
More recently, the Ministry of Interior signed a memorandum of understanding with Huawei in 2014 on acquiring unspecified sys-
tems, after which Huawei donated a telecommunications laboratory to the Electrotechnical Faculty at the University of Belgrade.137 
This was announced as part of a raft of 13 bilateral agreements on transport, telecommunications, infrastructure, finance, and 
agriculture.

It was reported in 2018 that Huawei’s $60 million USD bid to build a 4G mobile network in BiH had been accepted by the SDA- 
dominated and publicly owned BH Telecom. The decision was challenged by Ericsson Nikola Tesla, the Swedish telecommunications 
firm’s Croatian affiliate, which claimed that there was a prearranged outcome to the tender and a change to the public bidding doc-
ument to benefit Huawei, prompting an injunction from the Sarajevo municipal court. BH Telecom claimed that the delay would cost 
it tens of millions in lost equity and $132 million USD in lost revenue.138 Meanwhile, Huawei has established offices in Banja Luka,139 
and its Sarajevo operation is located in the Avaz Twist Tower—a prominent location within the city’s tallest building. 

 
China’s regional involvement has generated considerably less attention than Russia’s, 
despite having a larger economic and physical footprint. Yet while Beijing’s engagement 
is not overtly antithetical to EU or even NATO enlargement (indeed its business calculus 
relies on the former), its elite-focused and state-mercantilist approach to investment 
presents a deep challenge to liberal democratic values, the rule of law, and public 
accountability—all of which are already tenuous in the Western Balkans. Moreover, its 
largesse comes with an expectation of self-censorship and conformity regarding sen-
sitive topics like China’s leaders, foreign policy positions, and domestic human rights 
record, and its outreach efforts effectively promote China’s authoritarian political system 
as a model for economically developing countries.

PERSIAN GULF STATES

Prior to the collapse of Yugoslavia, Persian Gulf states’ influence in the region was 
minimal. The 1990s conflicts, particularly in BiH, drew religiously motivated volunteers 
from the Arab world, some of whom were implicated in war crimes.140 Concerns about 
fighters who remained, as well as the religious influence of states such as Saudi Arabia, 
the United Arab Emirates (UAE), Kuwait, and Qatar—as well as Iran—became more pro-
nounced after the war in Bosnia. Concern in Europe and the United States of potential 
fomenting of religious extremism led to policy countermeasures. However, apart from 
this backdrop and until more recently, the economic footprint of the Gulf states had 
been relatively limited. This, along with media presence, has increased over the past 
decade, and Gulf state investments—from a mixture of public and private sources—have 
had a political and social impact on the region. Moreover, they have been exploited by 
ethnonationalists (particularly in Belgrade, Zagreb, Banja Luka, and Mostar) who charac-
terize them as existential threats to non-Muslims.141



20 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

Large-scale acquisitions, such as the purchase of a 49 percent stake in Serbian state 
airline JAT (formerly Yugoslav Air Transport, now Air Serbia) by the UAE’s Etihad Airways 
in 2013,142 demonstrated the Gulf monarchies’ regional ambitions in a highly visible 
fashion. Soon afterward, Saudi investors undertook major building projects in central 
Sarajevo, including the renovation of the long-derelict Hotel Bristol and the construction 
of the Sarajevo City Center, a shopping complex and high-rise apartment building that 
overshadows the BiH parliament.143 Purchases of land, often in un- or underdeveloped 
areas like Trnovo, roughly 30 minutes from Sarajevo, have also generated stories of 
local corruption in the media.144 Most controversial was a Kuwaiti purchase of land and 
water rights at Vrelo Bosne, the source of the River Bosna—and a popular local park.145 
Minimal transparency, political connections, and lack of public consultation are often 
hallmarks of these projects.146

Most spectacular, however, was the overnight, illegal, and violent demolition of buildings 
and businesses in the Savamala neighborhood of Belgrade in April 2016. The destruc-
tion occurred without police interference on the site of a future Emirati-Serbian luxury 
real-estate development, subsidized largely through Serbian incentives, known as the 
Belgrade Waterfront. The immediate public suspicion, borne out by subsequent reve-
lations, was that the demolition had official sanction and was, if not ordered from the 
very top, done in the hopes of gaining the favor of then prime minister and now presi-
dent Aleksandar Vučić. Public protests under the banner of “Don’t Drown Belgrade!” (Ne 
Davimo Beograd!) and employing the symbol of a rubber duck—duck, or patka, is slang 
for a bribe—began in May 2016 and continued episodically, eventually evolving into a 
popular movement.147 The protests rattled Vučić and his government, leading to bizarre 
accusations in the progovernment press that the EU ambassador, Michael Davenport, 
was plotting a coup.148

In the view of a knowledgeable researcher on the Gulf investment phenomenon in the 
Western Balkans, developers from the UAE and elsewhere employ an operating sys-
tem similar to China’s, making deals with officials at the commanding heights of local 
governments who can ensure that projects proceed without concern for due diligence 



21 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

or public transparency. At a bare minimum these officials can claim credit for inward 
investment, but it is highly likely that they also receive personal financial benefits.149

Visitors and new residents from the Gulf region are increasingly visible in the West-
ern Balkans, especially in BiH. Built-to-purpose developments catering exclusively to 
non-Bosnians have aroused a sense of colonization in some quarters.150 The reasons for 
the influx are manifold: cooler summer temperatures, a perceived Muslim-friendly envi-
ronment, relative affordability, and proximity to the EU, among others.151 Several inter-
locutors, including former officials, have indicated that the phenomenon is facilitated by 
the political elite, particularly the SDA.152

There is also some movement in the opposite direction. One observer noted “a rising 
interest in going to Qatar and (the) Emirates for work, particularly with well-educated 
people: construction engineers, doctors, dentists.”153 In this sense, the more open Gulf 
states are contributing to the brain drain most frequently associated with the EU and 
Germany in particular. However, there is no discernible effort by Gulf interests to invest 
in propagandistic Arabic-language educational projects or foreign study programs akin 
to those promoted by China. Arabic-language instruction was always available in Islamic 
educational institutions, and while security analysts have expressed concern about long-
term Saudi efforts to affect the local practice of Islam,154 BiH-based observers see no 
significant uptick in Arabic-language instruction per se.155

Gulf State Media in the Western Balkans

The largest media newcomer from the Persian Gulf is Qatar’s Al-Jazeera, which launched 
its local-language regional network, Al-Jazeera Balkans (AJB), in late 2011.156 Its headquar-
ters is in downtown Sarajevo, with correspondents spread throughout the region. The 
well-resourced channel hired experienced professional journalists and fostered new 
local talent. Many observers, including the author, who was resident in Sarajevo at the 
time, believed that because the network was independent of the need for local funding 
or government advertising, it was in a unique position to conduct investigative journal-
ism and expose the malfeasance of entrenched elites. While AJB has developed consid-
erable high-quality programming, and its coverage tends to be far more dispassionate 
than the region’s public broadcasters, it has not fully embraced this opportunity. The 
network has pushed back against local media reporting that plays into ethnonationalist 
narratives promoting fear of Arab investment in BiH,157 while also advocating a reduction 
of administrative hurdles to attract more such projects.158

Other than Qatar, the Gulf states have a negligible media presence in the Western 
Balkans.159 Arabic-language media may be available via satellite offerings in hotels that 
cater to visitors from the Gulf, but they are not broadly accessible,160 nor is Gulf-based 
investment evident in the region’s own media outlets. (Some specialists assert that a few 
of the Bosniak media outlets focused on Islamic religious content, such as TV Igman and 
Behar TV, have received support from Gulf states such as Kuwait, but they can offer no 
proof.161) Instead, the most active promoters of Gulf state investment and engagement 
have been officials of the host governments and affiliated local media outlets.



22 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

RENEWING INTERNATIONAL SOLIDARITY ON  
DEMOCRATIC DEVELOPMENT

Investments, messaging, and other forms of influence by authoritarian regimes in the 
region contribute to illiberal narratives that undermine trust in the ability of democracy 
to deliver accountable political representation and guarantee the rule of law.

Such narratives emphasize cynicism—a belief that everything is for sale and democracy is 
a sham—and assert that the traditional proponents of democracy, including the United 
States and the EU, not only indulge corruption and mendacity in Balkan political systems, 
but operate in a similar way themselves. These narratives also reinforce the belief that 
domestic advocates of liberal democracy are irrelevant, that popular mobilization against 
greater geopolitical forces is pointless, and that benefits accrue to those who play along. By 
feeding such perceptions, authoritarian actors’ engagement in the public sphere increases 
their own and their local partners’ leverage over the citizenry of Western Balkan countries.

The process has been helped along by the real shortcomings of democratic powers’ own 
efforts. It is clear that U.S. and EU policy presumptions—namely that peace, EU acces-
sion, and NATO enlargement, combined with positive reinforcement through messaging 
and funds, would consolidate democratic gains—have not played out as expected. The 
supposition that regional political elites were genuinely representative, accountable, and 
interested in adopting EU and NATO norms has proven false, despite some qualifications.

Support for democratic values among publics in the Western Balkans is still gener-
ally robust. The problem is that the political and public spheres are replete with daily 
examples of illiberal practice being pursued profitably, without negative repercussions—
including from Western external actors, such as the United States and the EU, who 
proclaim the centrality of the rule of law, accountability, and human freedoms. This has 
understandably bred cynicism and resignation, if not apathy.162

While the direction and development of the societies in the Western Balkans will ulti-
mately depend on the will of their citizens, external support for local advocates working 
to legally entrench and enforce liberal democratic practices is still essential. The Western 
Balkans are a front in what amounts to a world war of values, and the forces of democ-
racy cannot afford to abandon it.

Material support for independent news media remains important. Investigative journal-
ism based in and focused on the region has uncovered malfeasance on the part of local 
officialdom as well as in the activities of authoritarian foreign powers. This ought to include 
training or awareness-building to help journalists identify the authoritarians’ foreign policy 
objectives and recognize related efforts to influence public opinion in the Balkans, so as 
to better report on it. Greater investigative—and explanatory—economic coverage of 
governmental policy choices and their effects could foster greater public assertiveness 
and contribute to meaningful input in policy debates. There is considerable room for 
improvement in terms of this material’s wider dissemination, especially via television. 
There is also great need for the development of media literacy to combat disinformation 
on social media and elsewhere. In addition, democratic governments should continue to 
support external broadcast media in local languages, such as Voice of America, Radio Free 

The Western Balkans 

are a front in what 

amounts to a world 

war of values, and the 

forces of democracy 

cannot afford to 

abandon it.



23 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

Europe/Radio Liberty, and 
Deutsche Welle. These ser-
vices are regularly rebroadcast 
and watched on terrestrial and 
cable channels in the West-
ern Balkans. The reopening 
of the BBC’s Serbia service 
stands as a positive example. 
On a broader point, media 
professionals from the region 
note that while there has 
been a great deal of attention 
and programming on attacks 
against journalists (physical 
and legal) and disinformation, 
there has been little in the 
way of systematic assessment 
and discussion of the “foreign 

presence and spread of news directed from power centers” in the region.163  

Yet no amount of funding can compensate for democratic powers’ failure to consistently 
espouse and demonstrate their own values in practice. What representatives of estab-
lished democracies say and do matters immensely. As of now, there is a well-grounded 
perception that when the chips are down, the West will set aside democratic principles 
in favor of short-term stability in the region. It takes little effort for illiberals to gain 
ground under these conditions.

There are a number of innovative ways for international democratic actors to deepen 
their engagement—including greater coordination on policy and assessment of local 
partners. They should demonstrate solidarity with democracy advocates in authoritarian 
countries, including by inviting them for gatherings in the Western Balkans and working 
to get their message into the local public discourse. They should also take advantage 
of efforts at democratic renewal within established democracies, which have already 
captured attention in the region. New lawmakers from places like the United States and 
Germany—especially those representing the younger generation—could be brought over 
to engage with Balkan publics. These and other such initiatives would convey the mes-
sage that implementing democratic ideals requires continuous effort, and that those who 
want accountable governance in the region have many allies in the wider world.

Those in the established democracies and in the Western Balkans who hold democratic 
rights and human freedoms dear need to make common cause. Indeed, their challenges 
are intertwined: Many familiar features of the Western Balkan media and public space—
including disinformation and divisive narratives of fear and resentment—are now on the 
rise across Europe and North America. The struggle to build accountable democracy in 
the Western Balkans is not separable from the defense of democracy in the rest of the 
world. The adversaries of democratic governance clearly see their shared interests. It is 
time for its advocates to do so as well.



24 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

ENDNOTES 
1    �See Kurt Bassuener, submission to the House of Lords International Relations Committee, 15 September 2017, 2, www.democratizationpolicy.org/

pdf/Submission_of_Kurt_W_Bassuener_to_House_of_Lords_International_Relations_Committee_9_15_2017.pdf. For example, the best ranking among 
the six Western Balkan states in Transparency International’s 2017 Corruption Perceptions Index was Montenegro at 64, and the worst was North 
Macedonia at 107.

2    �For example, the militia Srbska Čast (Serbian Pride) allegedly numbers 40,000 Balkans-wide and has members who have fought alongside Russian-
backed separatists and Russians in eastern Ukraine. Anđelka Marković, “Osnivać ‘Srbske čast’ za N1: Udruženje broji 40.000 članova” [Founder of 
‘Serbian Pride’ for N1: The association has 40,000 members], N1, 15 January 2018. http://ba.n1info.com/Vijesti/a237839/Osnivac-Srbske-cast-za-N1.
html. Milorad Dodik, the Serbian member of the tripartite Bosnia and Herzegovina presidency, has had his photo taken with members. “Dodik: 
Nema dokaza de je ‘Srbske čast’ paravojna formacija” [Dodik: There is no evidence that ‘Serbian Pride’ is a paramilitary formation], Tanjug, 17 January 
2018, www.novosti.rs/vesti/naslovna/republika_srpska/aktuelno.655.html:706714-Dodik-Nema-dokaza-da-je-Srbska-cast-paravojna-formacija. 

3    �Author’s contemporaneous notes from the panel discussion, “Where Is the New Phase of the Belgrade-Prishtina Dialogue Taking Us?” Belgrade 
Security Forum, 18 October 2018.

4    �Russia, Turkey, China, Saudi Arabia, Qatar, and the United Arab Emirates are classified as “Not Free” according to Freedom House’s annual report, 
Freedom in the World 2018, https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2018.

5    �For a brief summary, see Natasha Wunsch, “Stability vs. Democracy? The Dilemma of Illiberal Tendencies in the Enlargement Region,” European 
Western Balkans, 23 November 2016, https://europeanwesternbalkans.com/2016/11/23/stability-vs-democracy-the-dilemma-of-illiberal-tendencies-in-
the-enlargement-region/. See also “EWB Interview, Florian Bieber: The EU Should Put More Focus on the State of Democracy in the Western Balkans,” 
European Western Balkans, 17 November 2016, https://europeanwesternbalkans.com/2016/11/17/ewb-interview-florian-bieber-the-eu-should-put-
more-focus-on-the-state-of-democracy-in-the-western-balkans/; Bodo Weber, “A Date for Belgrade? Conditionality, German Leadership, and Serbia’s 
Path to the EU,” Democratization Policy Council, June 2013, http://www.democratizationpolicy.org/pdf/serbiapolicy.pdf.

6    �This success is now qualified given the considerable backsliding on liberal democratic norms in some Class of 2004 EU members, most notably 
Hungary and Poland.

7    �See Acquis, European Neighbourhood Policy and Enlargement Negotiations, European Commission, December 2016, https://ec.europa.eu/
neighbourhood-enlargement/policy/glossary/terms/acquis_en; Accession Criteria, European Neighbourhood Policy and Enlargement Negotiations, 
European Commission, December 2016, https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/policy/glossary/terms/accession-criteria_en.

8    �The Netherlands was particularly important in ensuring indictees Radovan Karadžić and Ratko Mladić were “discovered” and transferred to The 
Hague for trial.

9    �Author interview with Sonja Biserko, Helsinki Committee for Human Rights in Serbia, Belgrade, June 2018.

10    �While “international community” is an inherently amorphous term that gained currency during the immediate post–Cold War era, in the Western 
Balkans it carries the connotation of a transatlantic collection of states, multinational bodies, and international organizations led by established 
democracies. The steering board of the Peace Implementation Council (PIC), established to oversee adherence to the Dayton Peace Accords, is 
perhaps the best snapshot of this at the zenith of Western democratic optimism. Built on the framework of the five-member “Contact Group”—the 
United States, Britain, Russia, France, and Germany—assembled in 1994 to develop a diplomatic solution, the PIC also included Italy, the European 
Commission, Turkey (representing the Organization of Islamic Cooperation), and Canada and Japan (both from the Group of Eight). It later added 
the Netherlands and Spain as observers. The PIC’s board of principals encompassed a host of international organizations, including the UN, the 
Organization for Security and Co-operation in Europe, NATO, and the Council of Europe. While still a broad group, it does give greater clarity to the 
use of “international community” as perceived in the Balkan context. For the notion that the EU-led democratization process is “the only game in 
town,” see Jacques Rupnik, “The Balkans as a European Question,” in The Western Balkans and the EU: ‘The Hour of Europe,’ Challiot Papers (Paris: EU 
Institute for Security Studies, June 2010), 18, http://www.iss.europa.eu/sites/default/files/EUISSFiles/cp126-The_Western_Balkans_and_the_EU_0.pdf.

11    �Zbigniew Brzezinski had argued that a democratic Russia and Turkey could be integral parts of a “wider West,” to counter a rising China. See Adam 
Garfinkle, “The Strategic Thinker,” in Charles Gati’s Zbig: The Strategy and Statecraft of Zbigniew Brzezinski (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 
2013), 200. 

12    �Tena Prelec, “UAE in the Balkans: Meeting Point between ‘Sultanism’ and Authoritarianism?” Vocal Europe, 16 July 2018, www.vocaleurope.eu/uae-in-
the-balkans-meeting-point-between-sultanism-and-authoritarianism/.

13    �Besa Luci, “Online Odyssey in the Balkans,” Ethical Journalism Network, accessed on 31 January 2019, https://ethicaljournalismnetwork.org/
resources/publications/trust-ethical-journalism/balkans.  

14    �Judy Dempsey, “Russia’s Gazprom Takes Control of Serbia’s Oil Monopoly,” New York Times, 23 January 2008, www.nytimes.com/2008/01/23/world/
europe/23serbia.html.

15    �Marta Szpala, “Central and South-Eastern Europe after cancellation of South Stream,” Centre for Eastern Studies, Warsaw, 17 December 2014, 
www.osw.waw.pl/en/publikacje/analyses/2014-12-17/central-and-south-eastern-europe-after-cancellation-south-stream.

16    �To grasp the scale, “Agrokor’s €6.5bn annual sales are equivalent to about 15 percent of Croatia’s gross domestic product.” Max Seddon, 
“Kremlin-backed banks handed 47% stake in Croatian retailer Agrokor,” Financial Times, 4 July 2018, www.ft.com/content/9f1f1ee4-7fac-11e8-8e67-
1e1a0846c475. 

17    �Bodo Weber and Kurt Bassuener, “The Western Balkans and the Ukraine Crisis—A Changed Game for US and EU Policies?” Democratization Policy 
Council, September 2014, 5–6, 18–22, www.democratizationpolicy.org/pdf/DPC%20Policy%20Paper%20Western%20Balkans%20&%20Ukraine%20
crisis.pdf; Dimitar Bechev, Rival Power: Russia in Southeastern Europe, (New Haven: Yale University Press, 2017): 51–85, 198–224.



25 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

18    �Weber, “The Western Balkans and the Ukraine Crisis—A Changed Game for US and EU Policies?”; “Rusija: Dodiče, hvala na objektivnoj oceni 
situacije oko Krima,” [Russia: Dodik, thank you for the objective assessment of the situation around Crimea], Vesti Online, 21 March 2014, https://
vesti-online.com/Vesti/Ex-YU/390386/Rusija-Dodice-hvala-na-objektivnoj-oceni-situacije-oko-Krima.

19    �Erol Avdović, “Moskva protiv NATO-a na Balkanu,” [Moscow against NATO in the Balkans], Dnevni avaz, 29 September 2014.

20    �Late Russian ambassador to the UN Vitaly Churkin phrased it thus when abstaining from a vote to extend the mandate of EUFOR, an international 
security force in BiH: “We are against having an international presence in the field of security which could be viewed as an instrument to accelerate 
the integration of the country in the European Union and NATO.” See Bosnia Daily, 13 November 2014, and “Russia Balks at UN Support for Bosnia 
amid Ukraine Rift,” Agence France-Presse, 11 November 2014.

21    �See “Otvoren centar ‘Ruski mir’ u Banjaluci,” [Russkiy Mir Center opened in Banja Luka], SRNA, 6 September 2012, www.nezavisne.com/novosti/
drustvo/Otvoren-centar-Ruski-mir-u-Banjaluci/157413.

22    �See the International Slavic University website: https://msu.edu.mk/za-univerzitetot/partnerstvo-so-rusija/?lang=en.

23    �The Republic of North Macedonia signed its accession protocol with NATO on February 6, 2019. “Macedonia signs NATO accession agreement,” 
BBC News, 6 February 2019, www.bbc.co.uk/news/world-europe-47139118. 

24    �Nikola Gruevski was convicted of corruption in 2018, only to flee the country with Hungarian backing, where he has now been granted political asylum.

25    �Luke Harding, Audrey Belford, and Saska Cvetkovska, “Russia actively stoking discord in Macedonia since 2008, intel files say,” The Guardian, 4 June 
2017, www.theguardian.com/world/2017/jun/04/russia-actively-stoking-discord-in-macedonia-since-2008-intel-files-say-leak-kremlin-balkan-nato-
west-influence.

26    �This taps into a long-held fear among North Macedonians, going back to before the 2001 conflict. “Russia Claims Macedonia Crisis Managed from 
Abroad,” Novinite.com (Sofia), 20 May 2015, www.novinite.com/articles/168689/Russia+Claims+%3Cb%3EMacedonia%3C/b%3E+Crisis+Managed+fro
m+Abroad.

27    �Saska Cvetkovska, “Russian Businessman Behind Unrest in Macedonia,” Organized Crime and Corruption Reporting Project, 16 July 2018, www.occrp.
org/en/28-ccwatch/cc-watch-indepth/8329-russian-businessman-behind-unrest-in-macedonia; J. Lester Feder, “Macedonia Suspects a Greek-Russian 
Billionaire Paid for Violent Protests to Prevent It from Joining NATO,” BuzzFeed News, 16 July 2018, www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/
macedonia-russia-nato.

28    �Ioannis Armakolas, Igor Bandović, Dimitar Bechev, and Bodo Weber, “North Macedonia: What’s Next?” Open Society European Policy Institute, 
January 2019, 14, www.opensocietyfoundations.org/reports/north-macedonia-what-s-next.

29    �The Guardian’s Julian Borger led reporting on the story in real time. For the most comprehensive public look at the October 2016 events in 
Montenegro, see Reuf Bajrović, Vesko Garčević, and Richard Kraemer, “Hanging by a Thread: Russia’s Policy of Destabilization in Montenegro,” 
Foreign Policy Research Institute, June 2018, www.fpri.org/wp-content/uploads/2018/07/kraemer-rfp5.pdf.

30    �Julian Borger, Andrew MacDowall, and Shaun Walker, “Serbia Deports Russians Suspected of Plotting Montenegro Coup,” Guardian, 11 November 
2016, www.theguardian.com/world/2016/nov/11/serbia-deports-russians-suspected-of-plotting-montenegro-coup.

31    �Mark Galeotti, “Do the Western Balkans Face Coming Russian Storm?” European Council on Foreign Relations Policy Brief, 4 April 2018, www.ecfr.
eu/publications/summary/do_the_western_balkans_face_a_coming_russian_storm.

32    �“Bellingcat Names Second GRU Agent in Failed Montenegrin Coup,” RFE/RL, 23 November 2018, www.rferl.org/a/montenegro-bellingcat-
coup-/29616265.html. 

33    �For example, Russia 24 is available on the cable packages BlicTV, Mtel, SuperTV BiH, and Telrad in BiH; KDS Čakovec in Croatia; M-KABL in 
Montenegro; Infel and Neotel in Macedonia; Elstik and Kate in Slovenia; and BeotelNet, MTS, Orion Telecom, and Vector in Serbia.

34    �See https://rs.sputniknews.com/.

35    �Bojan Vučićević, “Growing Influence of Global Media in Balkans,” MediaCentar Online, 14 July 2016, www.media.ba/en/mediametar/growing-
influence-global-media-balkans.

36    �“RT Editor Simonyan to Head Kremlin-Backed News Agency,” BBC, 31 December 2013, www.bbc.co.uk/news/world-europe-25560434.

37    �One such writer is Nebojša Malić, an ethnic Serb, Sarajevo native, and young interpreter who was profiled in a piece by then war correspondent 
Samantha Power in 1995. After moving to the United States, he at some point adopted a Serb nationalist worldview and became a prolific blogger 
who was highly critical of US and Western Balkan policies. He is now a frequent contributor to RT; at the time of writing, his first of two LinkedIn 
profiles identified him as “Editor at RT.” Malić is regularly featured as a “foreign affairs expert”—though never identified as a paid contributor or 
employee—on a host of matters, including the ongoing war in Ukraine, whose government he refers to as “the Kiev junta.” He also writes for the 
pro-Russia website Russia Insider. His RT interviews are disseminated via Sputnik Srbija to regional media markets. James Jatras, a veteran of pro-
Serb agitation in the United States during the wars in the 1990s, is also a regular fixture on both RT and Sputnik International, and his writings 
and interviews are similarly carried by Sputnik Srbija. Most recently, he called on U.S. President Donald Trump to unrecognize Kosovo to curry 
favor with Moscow. See Nebojša Malić, “If Trump wants to disarm Russia, he should un-recognize Kosovo,” RT, 24 March 2019, www.rt.com/op-
ed/454619-yugoslavia-kosovo-bombing-trump/; Samantha Power, “Greater Serbs,” New Republic, 7 August 1995; Nebojša Malić, “Lost in Translation,” 
AntiWar.com, 22 April 2004, http://original.antiwar.com/malic/2004/04/22/lost-in-translation/; LinkedIn profiles at www.linkedin.com/in/nebojsa-
malic-b80218b5 and www.linkedin.com/in/nebojsa-malic-91b68a4/; “Foreign Affairs Expert Nebojsa Malic Interview with RT International,” 
YouTube video, posted 26 January 2015, www.youtube.com/watch?v=RLz6Y8q5MFw; “Tribunal za Malezijski avion—izrugovanje pravosuđu, kao I 
Haški,” [Tribunal for the Malaysian plane—extortion of the judiciary, as in the Hague], Sputnik Srbija, 16 July 2015, https://rs-lat.sputniknews.com/
svet/201507163330407/; James Jatras author profiles at www.rt.com/op-ed/authors/jim-jatras/ and https://sputniknews.com/tags/person_Jim_Jatras/; 
“Da li Amerika računa da bi Putin dozvolio ‘Oluju’ u Ukrajini?,” [Does America believe Putin will allow ‘Storm’ in Ukraine?], Sputnik Srbija, 11 May 
2018, https://rs-lat.sputniknews.com/analize/201805111115524190-amerika-ukrajina-oruzje-/.



26 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

38    �Matt Robinson, “On Serbian airwaves, a battle for heart of the Balkans,” Reuters, 3 May 2017, www.reuters.com/article/us-serbia-russia-media-
analysis/on-serbian-airwaves-a-battle-for-heart-of-balkans-idUSKBN17Z0X1. 

39    �Holger Roonemaa and Inga Springe, “Moscow’s Mouthpieces—This Is How Russian Propaganda Actually Works in the 21st Century,” BuzzFeed News, 
31 August 2018, www.buzzfeednews.com/article/holgerroonemaa/russia-propaganda-baltics-baltnews.

40    �Aleksandar Duričić, “For Serbian Journalists, Obedience Is the Norm,” Balkan Insight, 15 August 2018, www.balkaninsight.com/en/article/for-serbian-
journalists-obedience-is-the-norm-08-14-2018, and “Control and Freedom of the Media: Journalists’ Testimonies,” Slavko Ćuruvija Foundation, 15 
February 2018, www.slavkocuruvijafondacija.rs/en/journalists-testimonies-regarding-pressure-the-media-is-controlled-by-politicians-and-editors/.

41    �The index is available at https://rsf.org/en/ranking. The region as a whole finds itself in the same cohort, with BiH ranking best at 62, ahead of 
Croatia at 69, and Montenegro and North Macedonia ranking worst at 103 and 109, respectively.

42    �Duričić, “For Serbian Journalists, Obedience Is the Norm.”

43    �Dušica Tomović, “Pro-Russian Montenegrins Publish New Anti-Western Media,” Balkan Insight, 18 October 2017, www.balkaninsight.com/en/article/
pro-russian-montenegrins-publish-new-anti-western-media-10-17-2017.

44    �Email exchange, Banja Luka-based professional journalist, November 2018.

45    �See “Guča: Dačić i Zaharova na Sabor trubača,” [Guča: Dačić and Zaharova at the trumpet chamber], YouTube video, posted 10 August 2018, www.
youtube.com/watch?v=3oB4OFVqmiY.

46    �While maintaining strategic ambiguity on Russia’s official position on “demarcation,” Zakharova laid down a marker that Russia would not accept 
that Serbia-Kosovo solutions are “unique in Europe,” positioning Russia to potentially apply the precedent with Ukraine or elsewhere. “Zaharova 
Otkrila: Velika Obamina prevara o ‘kosovsko referendumu,’; Tri stvari o Kosovu koji Rusija neće prihvati,” [Zaharova Reveals: Obama’s great deceit 
about the ‘Kosovo referendum,’ three things about Kosovo that Russia will not accept], Večernje Novosti Online, 10 August 2018, www.novosti.rs/
vesti/naslovna/politika/aktuelno.289.html:743110-ZAHAROVA-OTKRILA-Velika-Obamina-prevara-o-kosovskom-referendumu-Tri-stvari-za-Kosovo-koje-
Rusija-nece-prihvatiti. 

47    �Vučićević, “Growing Influence of Global Media in Balkans.” 

48    �Kurt Bassuener and Bodo Weber, Croatian and Serbian Policy in Bosnia and Herzegovina: Help or Hindrance?, Democratization Policy Council, 
October 2012, 44–53, www.democratizationpolicy.org/pdf/dpc_neighbors_study_final.pdf.

49    �Author’s contemporaneous notes, Sarajevo, 2010. See also www.bosnjackiinstitut.ba/home/sadrzaj/156 regarding the event.

50    �Other affected universities were located in Zenica, Tuzla, and Bihać. See www.richmondparkschools.ba/en/.

51    �Amin Šećerović-Kaşli, “Uticaj Gülena u BiH: ispovijest insajdera—infiltrirali se su u našu vojsku, policiju, I školstvo” [The Influence of Gülen in BiH: An 
insider’s confession—they infiltrated our army, police, and education], Stav, 18 August 2016, http://stav.ba/utjecaj-gulena-u-bih-ispovijest-insajdera-
infiltrirali-su-se-u-nasu-vojsku-policiju-i-skolstvo/.

52    �Amberin Zaman, “Erdogan Vows to Continue Global Manhunt for Gulen Affiliates,” Al-Monitor, 9 April 2018, www.al-monitor.com/pulse/
originals/2018/04/turkey-erodogan-manhunt-gulen-kosovo-gabon.html.

53    �For a fuller account of the operation and its aftermath, including for family members of the Turkish citizens in Kosovo, see AJ Nadaff, “’Turkey’s 
Puppet:’ How Erdogan’s Anti-Gulenist Campaign is Roiling Kosovo,” World Politics Review, 12 September 2018, https://pulitzercenter.org/reporting/
turkeys-puppet-how-erdogans-anti-gulenist-campaign-roiling-kosovo. 

54    �Hannah Lucinda Smith, “I Am Your Protector, Erdogan Tells EU’s Muslims,” Times (London), 21 May 2018, www.thetimes.co.uk/article/i-am-your-
protector-erdogan-tells-europes-muslims-m8jnqw77t.

55    �“Sebija Izetbegovic to be the SDA Candidate for President of BiH?” Sarajevo Times, 27 April 2018, www.sarajevotimes.com/sebija-izetbegovic-among-
the-sda-candidates-for-members-of-the-presidency-of-bih/. The party eventually chose SDA legislator and parliament speaker Šefik Džaferović as its 
2018 candidate for the BiH presidency. See “Šefik Džaferović zvanično candidate za član Predsjedništvo BiH,” [Šefik Džaferović officially a candidate 
for BiH Presidency], Klix.ba, 26 May 2018, www.klix.ba/vijesti/bih/sefik-dzaferovic-zvanicno-kandidat-sda-za-clana-predsjednistva-bih/180525047.

56    �“Pomutnja u BiH: ‘Babo’ Erdogan neslužbeno stiže u Sarajevo vabiti ‘Tursku diajasporu’ uoči izbora,” [Confusion in BiH: ‘Father’ Erdogan unofficially 
arrives in Sarajevo to invite the ‘Turkish diaspora’ ahead of elections], tportal.hr, 7 May 2018, www.tportal.hr/vijesti/clanak/pomutnja-u-bih-erdogan-
nesluzbeno-stize-u-sarajevo-vabiti-tursku-dijasporu-uoci-izbora-20180507.

57    �For example, see “Dodik: Republika Srpska svjesna aspiraca Turske u BiH,” [Dodik: Republika Srpska is aware of Turkey’s aspirations in BiH], N1, 
25 April 2018, http://ba.n1info.com/a256822/Vijesti/Vijesti/Dodik-komentarisao-najavu-dolaska-Erdogana-u-BiH.html. This follows coverage of 
Erdoğan’s past statements catering to Croat and Serb audiences, such as “All of Turkey Is Prepared to Defend Bosniaks in BiH!,” Večernji list, 12 July 
2014, www.vecernji.ba/vijesti/cijela-je-turska-spremna-braniti-bosnjake-u-bih-950061.

58    �Author’s discussions with BiH civil society figures, Sarajevo, June 2018.

59    �Mladen Lakić, “Journalists Barred from Covering Erdogan’s Sarajevo Rally,” Balkan Insight, 20 May 2018, www.balkaninsight.com/en/article/birn-s-
denied-for-covering-erdogan-s-rally-in-sarajevo-05-20-2018.

60    �“Ban on BIRN Covering Erdogan Rally Left Unexplained,” BIRN, 21 May 2018, http://birn.eu.com/news-and-events/ban-on-birn-covering-erdogan-
rally-left-unexplained/.

61    �A full 13 TRT channels are available through the Sarajevo-based BH Telekom’s Moja TV service, including children’s programs. BH Telekom, which 
remains public property, is widely considered a cash cow controlled by the SDA. TRT Avaz is available on cable operators HS and Telemach as well.

62    �The site is available at http://www.trt.net.tr/bosanski/.



27 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

63    �For example, see the Macedonian site at http://www.trt.net.tr/makedonski/.

64    �The site is available at https://www.aa.com.tr/ba/turska.

65    �“Zatvorske kaznje za preko 100 članova FETO-a,” [Prison sentences for over 100 FETO members], Anadolu BHS, 10 September 2018, www.aa.com.
tr/ba/dnevni-naslovi/turska-zatvorske-kazne-za-preko-100-%c4%8dlanova-feto-a/1251049.

66    �For example, this July 2016 article reports possible Turkish plans to reintroduce the death penalty for putschists, as well as Istanbul mayor Kadir 
Topbaş’s call for a collective grave for coup plotters, where residents could come and curse them. “U Turskoj prave posebne groblje za pučiste: 
Narod će ih proklinjati, nikada neće imati mira,” [In Turkey, special cemeteries are built for putschists: People will curse them, they will never 
have peace], Klix.ba, 16 July 2016, www.klix.ba/vijesti/svijet/u-turskoj-prave-posebno-groblje-za-puciste-narod-ce-ih-proklinjati-nikada-nece-imati-
mira/160721029.

67    �“Turska će osujetiti sve operacije usmjerene protiv njene ekonomije,” [Turkey will deny all operations directed against its economy], Faktor, 9 
September 2018, http://faktor.ba/vijest/turska-ce-osujetiti-sve-operacije-usmjerene-protiv-njene-ekonomije/2322.

68    �Bojan Budimac, “Evropa Bi Da Bude Tutor Turskoj,” [Europe Would Like to Tutor Turkey], Stav, 12 May 2017, http://stav.ba/evropa-bi-da-bude-tutor-
turskoj/.

69    �See “Serbia Defends China-Led Boycott of Nobel Ceremony,” BBC, 9 December 2010, www.bbc.co.uk/news/world-europe-11957094. See also Wang 
Wen and Chen Xiaochen, “Who Supports China in the South China Sea and Why,” The Diplomat, 27 July 2016, https://thediplomat.com/2016/07/
who-supports-china-in-the-south-china-sea-and-why/. See also “Improving comprehensive bilateral cooperation with Myanmar,” Government of the 
Republic of Serbia, 29 January 2019, www.srbija.gov.rs/vest/en/136634/improving-comprehensive-bilateral-cooperation-with-myanmar.php. 

70    �“Xi Says China Supports Serbia’s EU Bid during Belgrade Visit,” RFE/RL, 18 June 2016, www.rferl.org/a/serbia-china-xi-visit-trade-ties/27806607.html.

71    �This segment aired immediately before Xi Jinping’s June 2016 state visit to Belgrade. “Pupin Bridge: The Link Between China and Serbia,” China 
Central Television, 16 June 2016, www.youtube.com/watch?v=z1pz8t5Cghk. 

72    �Gisele Grieger, “One Belt, One Road (OBOR): China’s Regional Integration Initiative,” briefing, European Parliament, June 2016, 10, www.europarl.
europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2016/586608/EPRS_BRI(2016)586608_EN.pdf. For a comprehensive look at Chinese engagement as of 2016, see 
Oleg Levitin, Jakov Milatovic, and Peter Sanfey, “China and South-Eastern Europe: Infrastructure, Trade, and Investment Links,” briefing, European 
Bank for Reconstruction and Development, July 2016, www.ebrd.com/documents/comms-and-bis/see-china-investments.pdf.

73    �“16+1 Summit Has Concluded,” Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Latvia, 22 February 2017, www.mfa.gov.lv/en/policy/multilateral-
relations/cooperation-between-central-and-eastern-european-countries-and-china. 

74    �“Chinese investment, and influence, in Europe is growing,” The Economist, 4 October 2018, www.economist.com/briefing/2018/10/04/chinese-
investment-and-influence-in-europe-is-growing. 

75    �David Barboza, Marc Santora, and Alexandra Stevenson, “China Seeks Influence in Europe, One Business Deal at a Time,” New York Times, 12 August 
2018, www.nytimes.com/2018/08/12/business/china-influence-europe-czech-republic.html.

76    �Barbara Surk, “As China Moves In, Serbia Reaps Benefits, with Strings Attached,” New York Times, 9 September 2017, www.nytimes.com/2017/09/09/
world/europe/china-serbia-european-union.html.

77    �Francesco Martino, “China Goes to Serbia: Infrastructure and Politics,” Osservatorio Balcani e Caucaso, 23 January 2018, www.balcanicaucaso.org/
eng/Areas/Serbia/China-goes-to-Serbia-infrastructure-and-politics-185401.

78    �Interview with Sonja Biserko, February 2019.

79    �“Chinese Contractors Winning Bid for EU Funded Pelješac Bridge in Croatia Raises Eyebrows,” Silk Road Briefing, 10 May 2018, www.silkroadbriefing.
com/news/2018/05/10/chinese-contractors-winning-bid-eu-funded-peljesac-bridge-croatia-raises-eyebrows/.

80    �Mark Thomas, “Construction of the Pelješac Bridge Begins on Monday—Chinese Workers to Sleep on Cruise Ship,” Dubrovnik Times, 28 July 2018, 
www.thedubrovniktimes.com/news/dubrovnik/item/4962-construction-of-peljesac-bridge-begins-on-monday-chinese-workers-to-sleep-on-cruise-ship. 
See also Josip Bohutinski, “Kinezi: Morat ćemo uvoziti I inženjere za Pelješki most,” [China: We will have to import engineers for the Pelješac Bridge], 
Večernji list, 27 July 2018, www.vecernji.hr/vijesti/kinezi-morat-cemo-uvoziti-i-inzenjere-za-peljeski-most-1260734. 

81    �George N. Tzogopoulos, “China’s presence in Croatia sparking concerns in the West,” China.org.cn, 17 October 2018, www.china.org.cn/
opinion/2018-10/17/content_66473011.htm. Marina Borovac, “Kinezi ću spavati na kruzeru? Ma ne, gradit će ‘kineske četvrti,’” [The Chinese will 
sleep on a cruise ship? No, they will build a Chinatown], Večernji list, 23 October 2018, www.vecernji.hr/vijesti/kinezi-ce-spavati-na-kruzeru-ma-ne-
gradit-ce-se-i-kineske-cetvrti-1271791.

82    �“Motorways Construction to Open New Jobs: Government,” Macedonian Information Agency, 10 October 2013.

83    �Author’s discussions with civil society representatives, Skopje, October 2017.

84    �For wider political context on North Macedonia, see Kurt Bassuener, Ljupcho Petkovski, and Andreja Stojkovski, “Macedonia’s Had an Electoral Sea 
Change—Now for the Hard Part,” DPC-Eurothink Policy Note, Democratization Policy Council, October 2017, www.democratizationpolicy.org/pdf/
DPCEurothink_Policy_Note_MK_elections_a_sea_change.pdf. See also Michal Mikocki and Zoran Nechev, “Balkan Corruption: The China Connection,” 
EU Institute for Security Studies, July 2017, www.iss.europa.eu/sites/default/files/EUISSFiles/Alert%2022%20Balkans.pdf.

85    �High Representative Paddy Ashdown asserted in 2005 that EFT’s trading and arbitrage projects in the Balkans facilitated the financing of fugitive 
war criminals, a charge EFT denied. David Leigh and Rob Evan, “Fraud Office Looks into British Energy Firm’s Role in Balkans,” Guardian, 15 
February 2005, www.theguardian.com/business/2005/feb/15/freedomofinformation.politics.

86    �“Public Property for Chinese Loan,” Center for Investigative Reporting, 31 July 2014, www.cin.ba/en/javno-dobro-za-kineski-kredit/.



28 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

87    �“BiH I Kina potpisala sporazum o ukidanju vizu,” [BiH and China signed an agreement on visa waivers], Nezavisne, 27 November 2017, https://www.
nezavisne.com/novosti/bih/BiH-i-Kina-potpisale-sporazum-o-ukidanju-viza/453467. The story was reprinted from Turkey’s Anadolu News Agency.

88    �The Federation of BiH government’s guarantees were only adopted in August 2018, and the local, SDA-dominated electricity company slowed 
the approval process thereafter. “Izgubili Strpljenje: Vlast doživjela još jedan fijasko: Kinezi se povlače iz projekta gradnje Bloka 7 u Tuzli,” [Lost 
Patience: Power experienced another fiasco: Chinese withdraw from construction of Bloc 7 in Tuzla], Klix.ba, 19 September 2018, https://archive.
fo/7GRdK#selection-2837.0-2837.88.

89    �“Bosnia Gives Green Light to Controversial Chinese Energy Loan,” RFE/RL, 7 March 2019, www.rferl.org/a/bosnia-gives-green-light-to-controversial-
chinese-energy-loan/29809472.html. 

90    �Author interviews with media professional, Sarajevo, August and October 2018.

91    �Author interview with CIN staff, October 2018.

92    �Ibid.

93    �Ibid.

94    �Noah Barkin and Aleksandar Vasovic, “Chinese ‘Highway to Nowhere’ Haunts Montenegro,” Reuters, 16 July 2018, www.reuters.com/article/us-
china-silkroad-europe-montenegro-insi/chinese-highway-to-nowhere-haunts-montenegro-idUSKBN1K60QX; John Pomfret, “China’s Debt Traps 
around the World Are a Trademark of Its Imperialist Ambitions,” Washington Post, 27 August 2018, www.washingtonpost.com/news/global-opinions/
wp/2018/08/27/chinas-debt-traps-around-the-world-are-a-trademark-of-its-imperialist-ambitions/?utm_term=.a022619d0e6; Mikocki and Nechev, 
“Balkan Corruption: The China Connection”; and Afua Hirsch, “The Scramble for Africa Has Moved On, But Britain Hasn’t,” Guardian, 5 September 
2018, www.theguardian.com/commentisfree/2018/sep/04/africa-britain-trade-theresa-may-brexit. 

95    �Jelena Petrovic, “Mišić: Kineska investicije uglavnom krediti s većim kamatama,” [Mišić: Chinese investments are mainly loans with higher interest 
rates], N1, 7 July 2018, http://rs.n1info.com/a402082/Biznis/Misic-Kineske-investicije-su-krediti-s-velikima-kamatama.html.

96    �Alojša Milenković, “Serbia-Kosovo Talks Stalled amid Tensions,” CGTN, 17 April 2018, https://news.cgtn.com/news/7859444f346b7a6333566d54/
share_p.html. Milenković previously worked for Al Jazeera Balkans, BKTV (owned by the Karić brothers in Serbia, who were previously aligned with 
former president Slobodan Milošević), and RTS, Serbian state television. See his Twitter profile at https://twitter.com/AljosaCGTN.

97    �These include MTS and BeotelNet in Serbia, and Moja TV and mTel in BiH.

98    �For example, see “Serbia Stresses ‘Balanced’ Diplomacy ahead of Lavrov’s Visit,” CGTN, 21 February 2018, https://news.cgtn.com/
news/3241444e34677a6333566d54/share_p.html.

99    �“Shooting of First Chinese-Serbian Coproduction Film Starts in Belgrade,” CGTN, 27 July 2018, https://news.cgtn.com/news/3d3d674d3363444d7945
7a6333566d54/share_p.html.

100    �Jingwei Dong, “A Comparative Study of Xinhua and CNN’s Overseas News Bureaus,” Master of Arts thesis, University of Florida, 2012, http://ufdc.
ufl.edu/UFE0045138/00001.

101    �Email exchange with Remzi Lani, Albanian Media Institute, 2 November 2018.

102    �“New Silk Road Brings More than Trade to China, Europe,” Xinhua, 18 August 2018, http://english.cctv.com/2018/08/18/
ARTIMjceZHFewQvNLwOEh0F5180818.shtml.

103    �“Dopisnik kineske agencije Sinhua održao predavanje na Filosofskom fakultetu UIS-a,” [A correspondent of the Chinese agency Xinhua held a 
lecture at the UES Philosophy faculty], University of East Sarajevo, 24 March 2018, www.ues.rs.ba/la/2018/03/24/dopisnik-kineske-agencije-sinhua-
odrzao-predavanje-na-filozofskom-fakultetu-uis-a-2/.

104    �Ibid.

105    �Email exchange with Bosnian media professional, 2 November 2018.

106    �Zhang Jianfeng, “Amid High Expectation, Belt and Road Initiative Brings More Win-Win Results to Europe,” Xinhua, 15 May 2018, http://english.cctv.
com/2018/05/15/ARTIF2b9t1IfNjKIlZlOOjiX180515.shtml.

107    �See www.kina-danas.com/ and www.kina-danas.com/category/vijesti/kina/.

108    �See www.kina-danas.com/category/vijesti/kina/ and “Kineska ambasadorica Chen Bo na sastanku s Dodikom samo pod zastavom RS-a,” [Chinese 
ambassador Chen Bo meeting with Dodik under only the RS flag], Klix.ba, 5 December 2018, www.klix.ba/vijesti/bih/kineska-ambasadorica-chen-
bo-na-sastanku-s-dodikom-samo-pod-zastavom-rs-a/181205072.

109    �“Chen Bo: Kineske turist privlače bh. Prirodne ljepote,” [Chen Bo: Chinese tourists attracted to BiH. Natural beauty], Oslobođenje, 27 July 2018, 
www.oslobodjenje.ba/vijesti/bih/chen-bo-kineske-turiste-privlace-bh-prirodne-ljepote-382176.

110    �“Xinhua: Interview with HR Valentin Inzko,” Office of the High Representative, 4 April 2016, www.ohr.int/?p=68949.

111    �The story ran in the December 23, 2017 issue. See “China: A New Global Player in the Balkans,” Helsinki Bulletin, Number 138, January 2018, www.
helsinki.org.rs/doc/HB-No138.pdf.  

112    �“Kineska novinska agencija Xinhua I novinska agencija Patria ozvaničile saradnju,” [Chinese news agency Xinhua and Patria news agency have 
signed up for cooperation], Patria, 19 September 2017, http://nap.ba/new/vijest.php?id=38892.

113    �Email exchange with Bosnian media professional, 1 November 2018.

114    �“Odluke nationalnog kongresa Komunističke partije Kine utjecat će na svijetsku ekonomsku scenu,” [The decisions of the National Congress of the 
Communist Party of China will affect the world economic scene], Patria, 23 October 2018, www.nap.ba/new/vijest.php?id=39880.



29 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

115    �“Samit Šangajske organizacije saradnju, Xi Jinping i Putin razgovarali o nuklearnom sporazumu,” [At the summit of the Shanghai Cooperation 
Organization, Xi Jinping and Putin discussed a nuclear deal], Patria, 10 June 2018, www.nap.ba/new/vijest.php?id=45894. Interestingly, Patria 
seems to be an outlier among Bosnian media, which typically transcribe all names into standard Serbo-Croat phonetics. For example, Xi Jinping 
would be represented as “Ši Žinping,” and the pre-Pinyin “Peking” would be used for Beijing. Patria, when taking Xinhua content, tends to use 
the standard Pinyin (see above headline). It is unclear whether this choice is based on a directive from Xinhua as one of the terms for use of its 
content. 

116    �“Kina podržala Tursku u sporu sa SAD-om,” [China supported Turkey in a dispute with the United States], Patria, 17 August 2018, www.nap.ba/
new/vijest.php?id=47596.

117    �E-mail exchange with Bosnian media professional, 2 November 2018.

118    �See the association’s “About Us” tab at http://www.boskin.ba/o-nama/.

119    �“Ambasador Kine u BiH na Krugu 99: Kina je zainterestovana u ulaganje u svim oblastima,” [Ambassador of China to BiH on Circle 99: China is 
interested in investing in all areas], Bosnian-Chinese Friendship Association, 8 March 2015, www.boskin.ba/ambasador-kine-u-bih-na-krugu-99-
kina-je-zainteresovana-za-ulaganje-u-svim-oblastima/.

120    �“Amabasada NR Kine u BiH, Huawei, I KCUS u službi vašeg zdravlja,” [Embassy of the People’s Republic of China in BiH, Huawei, and KCUS in the 
service of your health], Bosnian-Chinese Friendship Association, 8 November 2016, www.boskin.ba/ambasada-nr-kine-u-bih-huawei-i-kcus-u-
sluzbi-vaseg-zdravlja/.

121    �“Otvorena kino-sala JU ‘Kinoteka BiH,’ obnovljena uz financisku pomoć Ambasade NR Kine,” [Open cinema hall ‘Cinema BiH’, reconstructed with 
financial assistance from the Embassy of the People’s Republic of China], Bosnian-Chinese Friendship Association, 2017, www.boskin.ba/timeline/
svecanost-povodom-otvorenja-renovirane-sale-ju-kinoteka-bih/.

122    �“Huizhi Chen: ‘Valter’ je za mnoga izvor znanje o Sarajevo, u BiH sam se zaljubila preko Eurosonga,” [Huizhi Chen: ‘Walter’ is for many a source of 
knowledge about Sarajevo, I fell in love with BiH through Eurosong], Bosnian-Chinese Friendship Association, 9 January 2016, www.boskin.ba/
huizhi-chen-valter-je-za-mnoge-izvor-znanja-o-sarajevu-u-bih-sam-se-zaljubila-preko-eurosonga/.

123    �Discussion with BiH-based journalist, September 2018.

124    �Email exchange with BiH-based journalist, November 2018.

125    �Interview with media professional, Sarajevo, August 2018.

126    �Email exchange with BiH-based journalist, November 2018.

127    �Ibid.

128    �“Otvoren Konfučijev institut u Sarajevu,” [Confucius Institute opens in Sarajevo], Klix.ba, 2 April 2015, www.klix.ba/vijesti/bih/otvoren-konfucijev-
institut-u-sarajevu/150402118.

129    �Ibid.

130    �“Otvoren Konfučijev institut u Banjaluci,” [Confucius Institute opens in Banja Luka], N1, 21 January 2018, http://rs.n1info.com/a358383/Svet/
Region/Otvoren-Konfucijev-institut-u-Banjaluci.html. Interestingly, the source for the N1 story was Turkey’s Anadolu News Agency.

131    �See www.ukim.edu.mk/en_konfucij.php.

132    �Institut Konfucije u Beogradu, [Confucius Institute of Belgrade], website available at http://konfucije.fil.bg.ac.rs/wp/. 

133    �Nyshka Chandran, “Surveillance Fears Cloud China’s ‘Digital Silk Road,’” CNBC, 12 July 2018, www.cnbc.com/2018/07/11/risks-of-chinas-digital-silk-
road-surveillance-coercion.html.

134    �Steward M. Patrick and Ashley Feng, “Belt and Router: China Aims for Tighter Internet Controls with Digital Silk Road,” Council on Foreign 
Relations, 2 July 2018, www.cfr.org/blog/belt-and-router-china-aims-tighter-internet-controls-digital-silk-road.

135    �Louise Lucas and Emily Feng, “Inside China’s Surveillance State,” Financial Times, 20 July 2018, www.ft.com/content/2182eebe-8a17-11e8-bf9e-
8771d5404543.

136    �“Kina donirala Skupštini Srbije tehničku robu vrednu 300.000 dolara,” [China donated to the Serbian Parliament technical goods worth 
300,000 dollars], Blic Online, 2 November 2011, www.blic.rs/vesti/politika/kina-donirala-skupstini-srbije-tehicku-robu-vrednu-300000-
dolara/5tz96x5.

137    �“Evo šta su se dogovorile Srbija I Kina,” [Here is what Serbia and China agreed to], Mondo.rs, 17 December 2014, http://mondo.rs/a754568/Info/
Ekonomija/Potpisani-memorandumi-i-ugovori-izmedju-Srbije-i-Kine.html.

138    �“Hasić: Ako bude spriječeno ili ogođeno uvođene 4G mreže BH Telecom će izgubiti miliona maraca u vrijednosti is 227 miliona KM prihoda,” 
[Hasić: If 4G networks are prevented or degenerated, BH Telecom will lose millions of marks in value and 227 million KM in revenue], Trafika.
Ba, 13 July 2018, www.trafika.ba/hasic-ako-bude-sprijeceno-ili-odgodjeno-uvodjenje-4g-mreze-bh-telecom-ce-izgubiti-desetine-miliona-maraka-u-
vrijednosti-i-227-miliona-km-prihoda/.

139    �See the official registrar’s listing at www.business-rs.ba/home/profile?jib=4403139310006.

140    �Merdijana Sadović, “Bosnia: The Mujahedin Unmasked,” Institute for War & Peace Reporting, 20 June 2008, https://iwpr.net/global-voices/bosnia-
mujahedin-unmasked. 



30 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

141    �Bosnian investigative journalists uncovered an alleged Croatian state plot to arm Bosnian Salafis to substantiate a hyperbolic assertion 
already made by Croatian President Kolinda Grabar-Kitarović. “Mektić: Hrvatski obavještajci i diplomati pokušali vrbovati selefije u BiH,” [Mekic: 
Croatian intelligence agents and diplomats tried to arm Salafis in BiH], N1, 14 March 2019, http://hr.n1info.com/Regija/a377416/Mektic-Hrvatski-
obavjestajci-i-diplomati-pokusali-vrbovati-selefije-u-BiH.html. 

142    �Ivana Sekularac, “UAE’s Etihad to Buy 49 Percent Stake in Serbian Airline,” Reuters, 1 August 2013, www.reuters.com/article/us-etihad-jat/uaes-
etihad-to-buy-49-percent-stake-in-serbian-airline-idUSBRE9700EX20130801.

143    �See “Sarajevo City Center, About Us,” www.scc.ba/en/about_us.html.

144    �For a critical English-language perspective on this phenomenon in BiH by a local author, see Željana Grubišić, “Bosnia Herzegovina for Sale,” 
Osservatorio Balcani e Caucaso, 2 November 2016, www.balcanicaucaso.org/eng/Areas/Bosnia-Herzegovina/Bosnia-Herzegovina-for-sale-174968.

145    �Ibid.

146    �Interview with NATO member state intelligence professional, Sarajevo, June 2018. See also Valery Perry, “The Impact of KSA/Gulf State Land Deals 
and Development on the Long-Term Stability and Security of BiH,” unpublished discussion paper, and Prelec, “UAE in the Balkans: Meeting Point 
Between ‘Sultanism’ and Authoritarianism?”

147    �Natalia Žaba, “Belgrade Protest Movement Takes to the Streets,” Balkan Insight, 11 June 2016, www.balkaninsight.com/en/article/protest-
movement-takes-to-the-streets-06-10-2016.

148    �Milivoje Pantelić, “Serbian PM Meets Ambassadors after Plot Claims,” Balkan Insight, 13 June 2016, www.balkaninsight.com/en/article/serbian-
prime-minister-meets-eu-and-us-ambassadors-over-contraversy-06-13-2016.

149   �Panel on non-Western influence in the Western Balkans attended by the author, “Beyond Berlin: What Does the Next Decade Hold for the 
Western Balkans?” Chatham House closed-door roundtable, London, 10 July 2018.

150    �“Arapsko proljeću u Zlatnu dolinu” [Arab Spring in the Golden Valley], Zurnal.info, 15 July 2017, http://zurnal.info/novost/20581/pogledajte-film-
arapsko-proljece-u-zlatnoj-dolini.

151    �Discussion with Western security professional, Sarajevo, June 2018.

152    �Discussions with retired BiH officials and journalists, Sarajevo, August 2016.

153    �Email exchange with Sarajevo-based media professional, 2 November 2018.

154    �Edina Bečirević, Salafism vs. Moderate Islam: A Rhetorical Fight for the Hearts and Minds of Bosnian Muslims, Atlantic Initiative, Sarajevo, 2016, www.
helsinki.org.rs/doc/Edina%20Becirevic%20-%20Salafism%20vs.%20Moderate%20Islam.pdf. 

155    �Aside from English, by far the most popular foreign language to learn in the region is German. Its currency has grown significantly in the past 
decade.

156    �“Al Jazeera Launches Balkans channel,” Al Jazeera, 21 November 2011, www.aljazeera.com/news/europe/2011/11/20111111201910810159.html.

157    �Esad Duraković, “Obijest s opasnim posljedicama: Dok Evropu preplavljuju arapski beskućnici, Bosnu kupuju arapski moćnici!,” [Influence with 
dangerous consequences: While Europe is flooded with Arab homeless, Bosnia is bought by powerful Arabs!], Depo.ba, 30 September 2015, 
http://depo.ba/clanak/137432/obijest-s-opasnim-posljedicama-dok-evropu-preplavljuju-arapski-beskucnici-bosnu-kupuju-arapski-mocnici; Mirna 
Duhacek, “Pozadina dolaska Arapa u BiH: Da li su arapske investicije ulaganje u privredu ili (pre)otimanje vlasništva u državi?!“ [Background 
of Arabs’ arrival in BiH: Are Arabs investing in the economy or buying (taking over) the state?!], Depo.ba, 4 November 2015, http://depo.ba/
clanak/138996/pozadina-dolaska-arapa-u-bih-da-li-su-arapske-investicije-ulaganje-u-privredu-ili-pre-otimanje-vlasnistva-u-drzavi.

158    �Dženan Kulović, “Arab Capital in BiH: Between Hope and Fear,” Al Jazeera Balkans, 24 July 2016, http://balkans.aljazeera.net/vijesti/arapski-kapital-
u-bih-izmedu-straha-i-nade.

159    �Email exchanges with media professionals in Sarajevo and Tirana, 2 November 2018.

160    �In the words of one Sarajevo-based regional media professional, “We have rather poor coverage of foreign language news channels in general, 
including [Arabic channels].” The author can attest to his own experience with the cable provider HS dropping several English and German-
language offerings between 2005 and 2016.

161    �Email exchange with Western security professional, Sarajevo, November 2018.

162    �“PASOS Project Poll: Trust in Public Institutions Declines in Western Balkans,” Policy Association for an Open Society, 19 May 2016. 

163    �Interview with Bosnian media professional, February 2019.



31 NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY  /  INTERNATIONAL FORUM FOR DEMOCRATIC STUDIES

PUSHING ON AN OPEN DOOR: Foreign Authoritarian Influence in the Western Balkans

ABOUT THE AUTHOR
Kurt Bassuener is co-founder and senior associate of the Democratization Policy Council (DPC), 
under whose aegis he has published numerous policy briefs, papers, and studies. He has worked 
professionally on Bosnia and wider Balkan policy since 1997 and resided in Sarajevo from 2005 to 
2016, first as an advisor in the Office of the High Representative under Lord Paddy Ashdown. He 
has also contributed various analyses and opinion pieces to numerous publications. He co-au-
thored (with Amb. Jeremy Kinsman) the Diplomat’s Handbook for Democracy and Development Sup-
port, a project of the Community of Democracies. As the project’s research director, he authored 
or co-authored Handbook case studies on Belarus, Burma, Chile, China, Egypt, Ukraine and Zim-
babwe. His PhD research at the University of St. Andrews, where he is a Fulbright scholar, focuses 
on the functional dynamics of postwar power sharing in Bosnia and Macedonia. He received his 
MA in European Studies at the Central European University in Prague and his BA in International 
Relations at The American University’s School of International Service.

ABOUT THE FORUM
The International Forum for Democratic Studies at the National Endowment for Democracy (NED) 
is a leading center for analysis and discussion of the theory and practice of democracy around the 
world. The Forum complements NED’s core mission—assisting civil society groups abroad in their 
efforts to foster and strengthen democracy—by linking the academic community with activists 
from across the globe. Through its multifaceted activities, the Forum responds to challenges 
facing countries around the world by analyzing opportunities for democratic transition, reform, 
and consolidation. The Forum pursues its goals through several interrelated initiatives: publishing 
the Journal of Democracy, the world’s leading publication on the theory and practice of democracy; 
hosting fellowship programs for international democracy activists, journalists, and scholars; coor-
dinating a global network of think tanks; and undertaking a diverse range of analytical initiatives to 
explore critical themes relating to democratic development. 

ABOUT THE NATIONAL ENDOWMENT FOR DEMOCRACY 
The National Endowment for Democracy (NED) is a private, nonprofit foundation dedicated to the 
growth and strengthening of democratic institutions around the world. Each year, NED makes 
more than 1,600 grants to support the projects of non-governmental groups abroad who are 
working for democratic goals in more than 90 countries. Since its founding in 1983, the Endow-
ment has remained on the leading edge of democratic struggles everywhere, while evolving into a 
multifaceted institution that is a hub of activity, resources, and intellectual exchange for activists, 
practitioners, and scholars of democracy the world over. 

ACKNOWLEDGEMENTS
The author is especially grateful to Armina Mujanović for providing the research support and 
analysis of local media reporting that was key to the production of this paper. He would also like 
to thank Leila Bičakčić, Senada Šelo-Šabić, and Sonja Biserko for their important contributions. 
Martina Hrvolova, Paul McCarthy, Jasmin Mujanović, and David Shullman kindly served as peer 
reviewers and offered comments; their insights, perspectives, and suggestions helped sharpen 
the final analysis. The author would like to thank the analysts who participated in a preview discus-
sion of the working paper at the National Endowment for Democracy in February 2019, as well as 
Tyler Roylance for offering his outstanding editorial support.

Numerous Endowment staff provided expert contributions to this paper’s publication, includ-
ing Ivana Cvetković Bajrović, Tanja Dramac Jiries, Kaltrina Selimi, Faith Bailey Vuciterna, Andrea 
Blazanovic, Elena Kagan, Rachelle Faust, Shanthi Kalathil, and Christopher Walker. Particular 
acknowledgement goes to Forum senior research and conferences officer Jessica Ludwig, who 
served in a central role as the lead editor and coordinator of the overall production of the work-
ing paper. 

The views expressed in this paper represent the opinions and analysis of the author and do not 
necessarily reflect those of the National Endowment for Democracy or its staff.



1025 F Street, NW, Suite 800  ¢  Washington, DC 20004  ¢  (202) 378-9700  ¢  ned.org

ThinkDemocracy                                                                               @thinkdemocracy


